Invitat miercuri seara la Antena 3, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, a venit cu o veste bună şi una proastă legată de contrucţia autostrăzilor în România.

Autostrăzile şi ţinta de împădurire

Ţara noastră are o alocare consistentă prin PNRR pentru construcţia de autostrăzi, însă totul poate fi pus în pericol dacă nu se atinge o anumită ţintă de hectare împădurite, spune ministrul.

“Cea mai mare tragedie în anii ăștia e ca am avut bani pentru autostrăzi, dar n-am avut proiecte. Acum ajungem în situația de a avea mai multe proiecte și de abia acum în anii următori vom resimți lipsa de bani. Avem 5,1 miliarde pentru autostrăzi în anii următori, însă nevoia noastră va fi de 10 miliarde.

Dacă nu atingem ținta de 25 de mii de hectare împădurite din PNRR, riscăm să ni se blocheze banii pe autostrăzi. Acest plan este lucrată la detaliu, toată administrația centrală din România a fost angrenată în scrierea acestui plan”, a declarat Cristian Ghinea.

“Suntem țara care a alocat cel mai mare procent pentru educație

Un alt subiect important în cadrul PNRR este educaţia. România a alocat cel mai mare procent dintre ţările UE pentru acest domeniu, spune ministrul, potrivit antena3.ro.

“Pentru educație noi am dat 12% din PNRR, suntem țara care a alocat cel mai mare procent pentru educație. Jumătate de miliard pentru abandonul școalar, încă 700 de milioane pentru modernizarea școlilor.

Nu va fi o refacere din asta, punem termopane. Va fi o refacere verde a școlilor. Școlile noi construite vor fi verzi de la bun început, consum energetic zero în România”, a explicat Ghinea.

Statul cere stații de încărcare, piste de biciclete sau transport electric, dar avem încă oraşe neasfaltate complet

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene a mai vorbit şi despre subiectul trecerii la autovehiculele electrice şi despre faptul că unii primari îi vor atrage atenţia că ei nu şi-au terminat încă de asfaltat oraşul, însă acum trebuie să construiască staţii de încarcare pentru maşinile electrice sau piste pentru biciclete. “Da, asta e România”, recunoaşte Cristian Ghinea.

“Europa pregătește trecerea chiar brutală la mașini electrice. Abia săptămâna asta am luat mașină 100% electrică. Avem 13 mii de stații de încărcare în varianta trimisă la Bruxelles. Vom crește probabil la 20 de mii, iar UE vrea 30 de mii de stații de încărcare. Stațiile de încărcare vor putea fi încadrate de primării în stații publice. Sunt trei linii de finanțare, la autostrăzile nou făcute, A7, A8 vor avea din construcție stații de încărcare.

Am spus primarilor: stații de încărcare, piste de biciclete, transport electric. Unii primari spun, domne, eu nu mi-am terminat de asfaltat orașul. Și spun, da, asta e România. Și în București mai sunt sute de străzi neasfaltate. Dar trebuie să luăm bani și pentru asta. Ce facem, ratăm trecerea la automobile electrice? Nu putem să facem totul din fonduri europene.

Vor fi în jur de 10 state care vor avea aprobate planurile în septembrie, vor mai fi Suedia, Polonia, Cehia. Statele est-europene au altfel de probleme, au avut discuții mai dificile cu Comisia. Să faci 37% verde într-o țară ca România nu este ușor. 10 la sută din PNRR pentru autostrăzi este enorm. Danemarca are aproape 60% din plan verde. Polonia, Cehia, toți își fac la limită verdele și digitalul, fiecare guvern încearcă să țină această balanță între ce vrea omul, cetățeanul obișnuit”, a mai declarat Cristian Ghinea.

Sursă foto: Dreamstime