Adina Vălean a spus că, prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), România are în plan să implementeze cel puțin 30.000 de puncte de reîncărcare destinate vehiculelor electrice până în anul 2026. Aceste detalii au fost date de către comisarul european pentru transporturi.

În Planul Național de Redresare și Reziliență se conturează proiecte pentru extinderea infrastructurii naționale de carburanți alternativi destinați vehiculelor rutiere. Este inclusă instalarea a cel puțin 30.000 de puncte de reîncărcare până la mijlocul anului 2026.

În cadrul Comisiei Europene, se află în discuție un act care să stabilească criteriile de eligibilitate pentru combustibilii alternativi considerați sustenabili.

Adina Vălean speră că va fi definită o gamă mai largă de biocarburanți

Adina Vălean
SURSA FOTO: Dreamstime

Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a exprimat speranța că va fi definită o gamă mai largă de biocarburanți acceptați. Astfel, se va permite creșterea ponderii lor și a combustibililor sintetici, esențiali pentru atingerea obiectivelor de reducere a emisiilor de carbon.

Adina Vălean a subliniat importanța menținerii și dezvoltării alternativelor lichide durabile pentru combustibili alternativi, pentru a beneficia de economii semnificative de scară prin utilizarea infrastructurii de alimentare existente și a conductelor, accelerând astfel decarbonizarea flotelor auto existente și reducând costurile tranziției.

Un miliard de euro pentru necesitățile României

Potrivit oficialului, la încheierea ciclului actual european, Comisia Europeană ar putea aloca fonduri în valoare de un miliard de euro pentru necesitățile României. Banii se vor da exclusiv din instrumentul financiar Connecting Europe Facility.

Potrivit declarației Adinei Vălean, recentele progrese ale României în domeniul investițiilor sunt rezultatul eforturilor unui grup de lucru al Comisiei Europene concentrat asupra țării noastre. Acest lucru îi alimentează speranța că la încheierea acestui ciclu european, România ar putea beneficia de fonduri în valoare de un miliard de euro.

De asemenea, Planul Național de Redresare și Reziliență, alături de fondurile de coeziune, contribuie considerabil la finalizarea conexiunilor majore în România până la sfârșitul anului 2027.

Sumă considerabilă pentru proiecte de transporturi

Adina Vălean a spus că situația actuală oferă României oportunitatea de a dispune de aproximativ 12 miliarde de euro pentru proiecte de transporturi.

În opinia sa, este important de menționat că aceste fonduri europene nu sunt exclusiv destinate infrastructurii clasice. Ele susțin și soluții inovatoare în întregul lanț logistic. Pe listă sunt stații de reîncărcare, sisteme de management inteligent al traficului, până la parcări securizate, digitalizate pentru camioane sau terminale multimodale de mărfuri și pasageri.

„Avem rezervaţi, de exemplu, peste 1,6 miliarde de euro pentru proiecte de finanţare a staţiilor de reîncărcare. România a depus deja cinci proiecte în cadrul liniei de finanţare pentru staţii de reîncărcare. Şi aici avem o contribuţie a Uniunii Europene de 27 de milioane de euro”, a spus Adina Vălean.

În România sunt aproximativ 29.000 de mașini electrice

În primele luni ale anului, în România, se estima că circulau aproximativ 29.000 de mașini electrice. Totuși, infrastructura de încărcare nu a reușit să țină pasul cu această creștere. Există aproximativ 20 de stații de încărcare publice la nivel național.

La nivel european, există în prezent aproximativ 400.000 de stații de încărcare pentru vehicule electrice.

Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie (IEA), vânzările globale de vehicule electrice reprezintă în prezent aproximativ 13% din totalul vânzărilor auto. Se estimează că aceste vânzări vor crește, probabil, până la 40%-45% din piață până la finalul deceniului, ca rezultat al subvențiilor și a standardelor stricte de eficiență impuse.