800 de stații de încărcare a mașinilor electrice sunt „în hibernare”

800 de stații de încărcare a mașinilor electrice ale companiei energetice Repsol din Spania sunt, acum, „în hibernare” pentru că nu sunt alimentate cu energie electrică.

Vă amintim că, săptămâna trecută, Comisia Europeană (CE) a prezentat un plan de acțiune pentru a optimiza funcționarea rețelelor electrice în cadrul blocului comunitar și pentru a accelera implementarea lor. Măsurile propuse urmează să fie implementate în următoarele 18 luni. Ele vizează, printre altele, remedierea deficiențelor în funcționarea stațiilor de reîncărcare pentru vehicule electrice.

Cu toate acestea, conform unor informații furnizate de agenția de presă Reuters, progresele către un transport ecologic în Uniunea Europeană (UE) sunt împiedicate de anumite probleme, în ciuda declarațiilor liderilor europeni. Stimulentele pentru construirea de centre de reîncărcare în UE variază semnificativ de la o țară la alta.

De exemplu, în Germania, obținerea permisului pentru un astfel de centru a fost întârziată cu luni de zile din cauza reglementărilor de mediu menite să protejeze un singur copac, în timp ce un alt centru, situat în apropierea unei autostrăzi aglomerate, a așteptat zece luni pentru evaluarea impactului sonor înainte de a primi aprobarea.

În acest an, UE a adoptat o reglementare care stabilește instalarea, până în anul 2030, a stațiilor rapide de reîncărcare pentru vehiculele electrice la intervale de 60 de kilometri de-a lungul rețelelor rutiere desemnate pentru automobile și la fiecare 100 de kilometri pentru vehiculele utilitare grele. Cu toate acestea, obținerea datelor fundamentale privind potențialele hub-uri rămâne o provocare semnificativă, conform firmelor specializate în dezvoltarea acestor stații.

„Având în vedere că 40% din reţelele noastre electrice au mai mult de 40 de ani, iar capacitatea noastră de transport transfrontalier urmează să se dubleze până în 2030, sunt necesare investiţii în valoare de 584 de miliarde de euro”, au explicat oficialii europeni.

„Deşi lucrările de instalare a staţiilor de reîncărcare rapidă şi ultra-rapidă pentru maşinile electrice necesită doar 2 – 3 săptămâni, din cauza cerinţelor administrative diferite din Spania, procesul complet poate dura de la unul la doi ani”, susţin reprezentanţii companiei energetice Repsol.

Recunoaşterea permiselor de către Comisia Europeană este o problemă

Grupul ChargeUp Europe afirmă că, deși problema recunoașterii permiselor de către CE este prezentă, nu au fost încă propuse acțiuni sau instrumente concrete. Se așteaptă ca recomandări specifice pentru statele membre privind accelerarea eliberării permiselor să fie formulate în următorii doi ani, potrivit planurilor Executivului comunitar. Aceste dezvoltări încetinesc implementarea hub-urilor de reîncărcare în UE și pun în pericol obiectivele de mediu ale UE, precum și tranziția către renunțarea la vehiculele pe benzină și motorină.

„Timpul necesar pentru conectarea la reţea a staţiilor de reîncărcare pentru vehicule electrice poate fi într-adevăr perceput ca o barieră în calea accelerării folosirii EV şi problema trebuie rezolvată”, a explicat un purtător de cuvânt al Comisiei Europene.

„Perioada de înfiinţare a staţiilor rapide de reîncărcare EV a crescut de la şase luni la doi ani din cauza reglementărilor stufoase de la nivel local. Este ca şi cum Kafka se întâlneşte cu tranziţia energetică. Avem multe probleme care afectează evoluţia Europei, dar le putem rezolva”, susţin reprezentanţi din industrie.

Numărul vehiculelor electrice crește mai rapede decât numărul stațiilor publice de reîncărcare

Lucie Mattera, secretarul general al ChargeUp Europe, a zis că numărul vehiculelor electrice crește mai rapid decât numărul total de stații publice de reîncărcare. Grupul estimează că până în 2030, numărul stațiilor de reîncărcare va crește de nouă ori, în timp ce numărul vehiculelor electrice va crește de zece ori.

„Anul acesta, UE a adoptat o reglementare pentru instalarea până în 2030 a staţiilor rapide de reîncărcare EV la fiecare 60 de kilometri de-a lungul unor reţele rutiere desemnate pentru automobile şi la fiecare 100 de kilometri pentru vehiculele utilitare grele.

Dar obţinerea datelor de bază despre potenţialele hub-uri reprezintă o dificultate majoră. Uneori trebuie să trimiţi corespondenţa pe suport fizic. Chiar atunci când ei spun da, nu ştii când va fi nevoie de o modernizare a reţelelor electrice”, susţin firmele care dezvoltă staţiile de încărcare a mașinilor electrice.

Lucie Mattera
Lucie Mattera (ChargeUp Europe)