Industria auto se confruntă cu turbulențe majore, iar Nissan, unul dintre cei mai mari constructori japonezi, pregătește o restructurare amplă. Grupul intenționează să elimine 10.000 de locuri de muncă la nivel global, într-un efort de reducere a costurilor. Informația a fost dezvăluită de presa japoneză, în contextul unor dificultăți financiare și al scăderii cererii. Prezența Nissan și în România ridică semne de întrebare privind impactul local al deciziei.
Nissan, în fața unei restructurări dure: 10.000 de joburi ar putea dispărea
Grupul japonez Nissan ar putea reduce cu 15% din totalul forței sale de muncă, potrivit informațiilor prezentate de televiziunea japoneză NHK. În lipsa unui comentariu oficial din partea companiei, presa din Japonia susține că producătorul auto va renunța la aproximativ 10.000 de locuri de muncă la nivel global.
Este un pas suplimentar față de anunțul din noiembrie anul trecut, când Nissan a transmis că va elimina 9.000 de posturi. Planul de restructurare vine pe fondul unor dificultăți financiare și al scăderii vânzărilor în mai multe regiuni importante.
Cotidianul economic Nikkei a confirmat la rândul său informația, menționând că decizia ar putea fi oficializată în curând. Deocamdată, compania a evitat să comenteze, preferând o poziție de discreție.
Nissan are activități și în România, ceea ce sporește interesul pentru impactul local al restructurării. Dacă vor fi sau nu afectate operațiunile de aici, rămâne de văzut.

Industria auto globală, sub presiune: războiul tarifelor își face simțită prezența
Pe fondul tensiunilor comerciale internaționale, mai ales dintre SUA și Japonia, marii producători auto simt din plin efectele politicilor protecționiste. Toyota Motor Corp, liderul mondial în producția de autovehicule, a raportat pierderi semnificative.
Potrivit Bloomberg, Toyota este cel mai afectat constructor auto în urma conflictului comercial inițiat de președintele american Donald Trump. În doar două luni, profitul companiei a scăzut cu 1,2 miliarde de dolari.
General Motors a fost și ea nevoită să își reducă estimările de profit cu cinci miliarde de dolari, iar Ford Motor a renunțat complet la previziunile anuale. Costurile generate de noile taxe vamale americane au devenit imposibil de anticipat.
„Când vine vorba despre taxele vamale, detaliile sunt încă incredibil de fluide. Este dificil să luăm măsuri sau să estimăm impactul”, a declarat recent Koji Sato, directorul general al Toyota.
Taxele vamale lovesc dur, iar Nissan este afectat
Un oficial japonez implicat în negocierile comerciale, Ryosei Akazawa, a declarat la sfârșitul lunii aprilie că un producător auto japonez – al cărui nume nu a fost divulgat – pierde aproximativ un milion de dolari pe oră din cauza taxelor impuse de SUA.
„Este dificil pentru Japonia să obţină reducerea taxelor vamale americane. În acelaşi timp, industria auto este prea importantă pentru Japonia pentru a accepta pur şi simplu ceea ce doreşte SUA”, a explicat Hiroshi Namioka, analist în cadrul T&D Asset Management.
Începând cu 3 aprilie, majoritatea vehiculelor importate în SUA sunt supuse unei taxe vamale de 25%. La doar o lună distanță, această măsură a fost extinsă și la majoritatea componentelor auto importate.
Deficitul comercial dintre SUA și Japonia a atins anul trecut valoarea de 68,5 miliarde de dolari.
Producătorii auto își ajustează strategiile: relocări și măsuri de avarie
Pentru a face față presiunilor fiscale, giganții auto au început să își modifice strategiile de producție și export. Nissan a suspendat comenzile de SUV-uri produse în Mexic destinate pieței americane.
Honda a decis să transfere o parte din producție din Japonia către Statele Unite, iar Mazda a oprit exporturile către Canada pentru un model produs în Alabama.
Într-un comunicat oficial, Toyota a precizat: „Ne vom menţine operaţiunile curente, în timp ce continuăm să ne concentrăm pe reducerea costurilor, urmărind cu atenţie evoluţiile din SUA, inclusiv taxele vamale”.
Deși și-a crescut prezența în SUA, Toyota continuă să depindă de importuri pentru aproximativ 1,2 milioane de autovehicule anual. Acest lucru amplifică impactul taxelor și creează o presiune suplimentară asupra profitabilității companiei.