Klaus Iohannis critică Guvernul la aproape orice ieșire publică. Mai mult, șeful statului lovește Executivul la capitolul infrastructură. Ultimele cifre îl contrazic însă pe președinte.

Acesta a fost pus la punct pur și simplu în legătură nu atragerea de fonduri comunitare. Ministrul Fondurilor europene vine cu cifre clare. “Noi suntem cu absorția aprope de media europeană. Nu suntem de certat. 29% absorție e o cifră bună. Am făcut evaluare în zona de infrastructură mare. Noi avem de cheltuit toți banii europeni până în 2023.”, a spus Roxana Mâmzatu.

Și asta nu e tot. Ministrul a vorbit și despre fondurile europene din nol exercițiu financiar de la Bruxelles. “În perioada de programare 2021-2027  România va beneficia de aproximativ 30,6 miliarde euro. Pentru actuala perioadă de programare (2014-2020), România a dispus de 22,4 miliarde euro prin Politica de Coeziune. Deci cu aproape 8 miliarde mai mult. vom avem depășit obiectiv și statistic ce au făcut președinția bulgară sau austriacă”,  a mai spus ministrul.

Potrivit acesteia, pe Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) s-a atras în perioada actuală de finanţare (2014-2020) suma de 1,25 miliarde de euro pe zona de transport rutier, dintr-o alocare de aproape 5 miliarde de euro

„Pe POIM, am reuşit să recuperăm de la Comisia Europeană cam 1,25 miliarde de euro pe zona de transport rutier mare dintr-o alocare totală de circa 5 miliarde de euro. Deci, asta este suma pe care noi deja am adus-o acasă. Mă văd miercuri cu ministrul Cuc (Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor – n. r.) exact pe tema aceasta şi cu Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice. Discutăm exact aceste aspecte: sumele pe care estimăm că le vor cere la rambursare CNAIR, Ministerul Transporturilor pentru proiectele de autostradă pe care le avem în implementare, vom discuta ce proiecte au în licitaţie, ce documente au în pregătire pentru perioada după 2021 pentru că aceste proiecte mari se pregătesc în ani de zile şi ne interesează să pregătim cât mai timpuriu proiectele acestea mari, pentru că durează. Deci, avem sume importante rambursate pe zona de autostrăzi, din 5 miliarde de euro, dar mai este”, a explicat ministrul.

Potrivit acesteia, din analizele făcute, nu erau proiecte care să producă facturi anul acesta.

„Facturi înseamnă cheltuieli pe care să le punem la absorbţie. Sunt proiecte în pregătire şi vor produce cheltuieli din 2020 încolo. Şi proiectele despre care auzim că se depun la Comisia Europeană, că au fost semnate contracte de finanţare sau măcar că a început licitaţie, pentru toate aceste proiecte mari aceste veşti sunt bune pentru că fiecare din această etapă consumă timp. Nu sunt proiecte care pot să fie pregătite în 6 luni şi de aceea cu ministrul Transporturilor încercăm permanent să evaluăm ce facturi ne va aduce la rambursare din proiectele pe care le are, ce proiecte se pregăteşte să lanseze. Permanent ne interesează ambele componente, vrem să ştim estimarea din timp, pentru că nu sunt lucruri care se pot întâmpla de pe o zi pe alta”, a subliniat ea.

La 31 mai 2019, România a primit de la Comisia Europeană suma de 8,84 miliarde de euro din alocarea de 31 de miliarde de euro pentru actuala perioadă de finanţare. Cele 8,84 miliarde de euro reprezintă bani europeni atraşi prin Politica de Coeziune şi Politica Agricolă. Acestor sume li se adaugă încă 6,7 miliarde de euro plăţi directe către fermieri.

Aproximativ 25 miliarde de euro reprezintă valoarea totală a liniilor de finanţare deschise, reprezentând peste 91% din alocarea totală a României, iar 43 miliarde de euro este valoarea proiectelor depuse pentru aceste linii de finanţare.

Valoarea totală a contractelor de finanţare semnate s-a ridicat la circa 22,5 miliarde de euro. Rata de contractare a crescut de peste 15 ori, de la 5% în 2016 la aproximativ 79% din alocare, în prezent.