Președintele Klaus Iohannis a venit cu o declarație importantă de presă, direct de la Palatul Cotroceni. Reacția șefului statului vine în contextul în care de luni au început consultările pe marginea proiectului ”România educată”.

Șeful statului s-a văzut luni cu liderii coaliției USR-PLUS, PNL, UDMR, premierul Florin Cîțu și ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Președintele le-a prezentat principalele direcții ale proiectului ”România educată”.

Marți a avut loc întâlnirea cu parlamentarii din comisiile de învățământ și președinții celor două Camere, Anca Dragu, de la Senat, și Ludovic Orban, de la Camera Deputaților. Astăzi a fost ultima zi de consultări, cu partenerii de dialog social din zona educației și cu reprezentanții organizațiilor nonguvernamentale implicate în Proiectul „România Educată”.

Sunt modificări importante în educația preuniversitară, prevăzute de proiectul ”România educată”, după discuțiile de luni, de la Palatul Cotroceni, între președintele Kalus Iohannis și liderii coaliției. Una dintre ele este aceea că liceele vor putea să-și organizeze examene de admitere dacă cererea depășește oferta, ceea ce amintește de sistemul mai vechi al „treptei I”.

Ce a declarat, miercuri, preşedintele Klaus Iohannis?

“Am avut în ultimele 3 zile, la Palatul Cotroceni, ultima serie de consultări pentru finalizarea Proiectului România Educată și trecerea la faza de implementare.

Este cea mai amplă consultare post-decembristă din domeniul educației. Au reieșit o serie de lucruri importante.

Coaliția de guvernare și-a exprimat susținerea, iar Guvernul își va asuma, prin memorandum, țintele și obiectivele României Educate, urmând să stabilească un plan clar de acțiune, cu responsabili și termene, pentru implementare.

Am apreciat deschiderea membrilor Parlamentului, inclusiv a celor din Opoziție, pentru a colabora la transpunerea legislativă a proiectului.

Educația nu mai trebuie să mai aibă culoare politică. Românii așteaptă mai mult consens pe astfel de teme esențiale pentru viitorul țării noastre și am văzut prea multe lupte politice sterile care au afectat inclusiv educația.

Nu mai putem continua așa, dacă vrem ca România să se dezvolte.

Se va forma un grup transpartinic pentru promovarea proiectului. Parlamentul trebuie să fie un pilon central și poate astfel reda încrederea românilor.

Elaborarea a durat mult pentru că mi-am dorit să se regăsească vocile tuturor. În anumite perioade de guvernare, educația nu s-a aflat pe agenda politică.

Am avut apoi ani electorali intenși. A urmat apoi pandemia, cu greutățile, dar și cu lecțiile ei valoroase. Acum avem, în sfârșit, șansa unei discuții constructive, urmată de asumarea transpartinică și de un proces consecvent și stabil de implementare

Am apreciat și larga participare a societății civile la consultările de astăzi. Majoritatea au contribuit, de-a lungul timpului, la raportul România Educată.

Consultările din aceste zile îmi dau încredere să cred că există fereastra pentru un demers politic și social de durată în educație. Vom da întâietate investițiilor în domeniul educației.

Am insistat să fie asigurată finanțarea necesară pentru o parte dintre prioritățile și reformele proiectului inclusiv prin PNRR.

Mă refer, de exemplu, la reducerea abandonului școlar, prin sprijinirea a peste 2.500 de unități de învățământ preuniversitar. Dotarea a 10.000 de laboratoare și cabinetele școlare. Mobilarea a 75.000 de săli de clasă. Construirea a 140 de creșe și servicii complementare de educație timpurie. Realizarea a 10 centre de învățământ dual. Dezvoltarea unei rețele de școli verzi. Formarea a 100.000 de cadre didactice pentru predarea online.

Proiectul are un sprijin financiar important, istoric aş spune, în valoare de 3,6 miliarde de euro. Suplimentar, prin alte fonduri europene, vom finanța cu 400 milioane de euro renovarea unităților de învățământ preuniversitar de stat, pentru garantarea siguranței și a securității copiilor și dascălilor în școli.”

Sursă foto: Dreamstime