Consultările începute luni de către preşedintele Klaus Iohannis, pe tema Proiectului “România Educată”, vor continua săptămâna aceasta, urmând ca, săptămâna viitoare, proiectul să fie aprobat de către Guvern printr-un memorandum.

Care sunt cele mai importante modificări pe care le aduce Proiectul “România Educată”?

Lansat în anul 2016, proiectul armonizează un set de obiective și de ținte pentru sistemul educațional din România, până în 2030, într-un singur document. Va fi însă nevoie de o decizie politică pentru implementarea sa, pentru că “România Educată” nu are caracter de lege.

Reformele vor fi susţinute şi cu ajutorul fondurilor europene.

Principala modificare vizează învățământul liceal, unde vor exista trei rute – teoretic, profesional și vocațional. Toate trei vor avea aceeași durată, adică 4 ani, absolvenții lor putând intra direct în examenul de bacalaureat, iar transferul/tranzițiile posibile între acestea se pot realiza anual, în baza unui examen, scrie digi24.ro.

La nivelul liceelor profesionale, autoritățile speră la o colaborare strânsă cu mediul privat, pentru o mai bună incluziunie pe piața muncii a elevilor care termină un liceu profesional sau tehnologic.

O altă noutate introdusă prin Proiectul “România Educată” este posibilitatea liceelor de a organiza examene de admitere. Examenul ar urma să fie organizat înainte de Evaluarea Națională, iar locurile neocupate în urma examenului de admitere vor fi ocupate prin repartizarea elevilor în ordinea mediilor de la Evaluarea Națională.

Examenul de Bacalaureat ar putea semăna cu testele PISA

Şi examenul de Bacalaureat va suferi modificări. El va fi format din testări transdisciplinare și ar putea fi asemănător testelor PISA. Acesta va putea fi susținut și de elevii de la școlile profesionale sau liceele tehnologice.

În România se vor mai înfiinţa şi Colegii universitare, la care admiterea să se facă fără Bacalaureat, iar absolvenții acestor colegii vor obține o diplomă de calificare de nivel 5, echivalentă diplomelor obținute în școlile postliceale.

Sinteza Proiectului “România Educată”

Pentru elevii din clasele I-IV, evaluarea la clasă se va face prin calificative, iar evaluarile anuale vor fi axate pe competențe cheie și vor include și un raport din partea consilierului școlar. Pentru cei din clasele V-VIII, evaluarea curentă la clasă se va face prin note, iar tezele de final de an vor fi cu subiect unic, la care se adaugă și raportul din partea consilierului școlar.

Modificările nu vor avea loc brusc, termenele pentru implementarea propunerilor urmând a fi stabilite de decidenții politici, a indicat Ligia Deca, consilier prezidenţial.

Reformele prevăd şi spargerea actualelor inspectorate judeţene

Programul “România Educată” prevede şi o serie de modificări la nivel organizaţional. Se vor sparge actualele inspectorate județene, iar atribuțiilor lor se vor împărţi între Centrele Județene pentru Învățământ Preuniversitar și Centrele Județene pentru Formare Continuă, Asistență și Resurse Educaționale.

Inspecția școlară va trece în subordinea Direcților Județene de Asigurare a Calității și Inspecție Școlară.

Direcțiile Județene de Asigurare a Calității și Inspecție Școlară (DACIS), Centrele Județene pentru Învățământ Preuniversitar (CJ-IP) și Centrele Județene pentru Formare Continuă, Asistență și Resurse Educaționale (CJ-FCARE) vor forma Consiliul Consultativ pentru Învățământ Preuniversitar. Acesta va include și Consiliul Județean și este prezidat de Președintele Consiliului Județean.

Consiliul întocmește și avizează Raportul anual privind starea învățământului preuniversitar la nivelul județului.