Dupa zonele defavorizate, parcurile industriale ar fi trebuit sa fie oaze de relaxare fiscala. Legea nr. 134/2000 privind regimul parcurilor industriale, intrata i vigoare i septembrie, nu mai are sustinerea din momentul respectiv. Facilitatile fiscale oferite firmelor care ar fi urmat sa investeasca i zone de genul combinatelor dezafectate sau neutilizate la capacitate maxima au atras atentia UE. si cum Rominia nu este Ungaria, iar negociatorii nostri nu gasesc argumentele potrivite la momentul potrivit, oficialii autohtoni sunt nevoiti sa dea „la loc comanda”. Metoda este simpla. Normele de aplicare a legii sunt lasate balta, i timp ce un proiect de ordonanta de urgenta urmeaza sa taie din facilitati.
Zonele defavorizate sunt i gratiile Guvernului
Pe scurt, istoria este urmatoarea: Directia Extindere UE din cadrul Comisiei Europene a sesizat Ministerul Afacerilor Externe ca facilitatile fiscale si vamale din Legea parcurilor industriale icalca aquis-ul comunitar i domeniul ajutorului de stat si al impozitelor si taxelor. Aceeasi sesizare a fost trimisa si Consiliului Concurentei. Decizia Consiliului Concurentei a fost i asentimentul Comisiei Europene. Facilitatile sunt ajutor de stat, deci ar fi trebuit aprobate de Consiliu. Cum legiuitorul, i cazul nostru, Parlamentul, nu a facut acest lucru, Viorel Munteanu, presedintele Consiliului, a decis ca „facilitatile denatureaza semnificativ mediul concurential normal”. Prin urmare, acordarea lor este ilegala si, conform Legii ajutorului de stat, toate taxele si impozitele se recupereaza de la agentii economici care au beneficiat de scutiri.
Ocolirea Consiliului Concurentei, veriga obligatorie i acordarea oricarui ajutor de stat, nu este o noutate. Facilitatile acordate i cursul acestui an zonelor defavorizate de catre Agentia Nationala pentru Dezvoltare Regionala, consfintite de Guvernul Rominiei, au fost, de asemenea, scoase fara stiinta Consiliului Concurentei. Ele functioneaza bine mersi, raminind de vazut pina unde merge hotarirea lui Viorel Munteanu i a aplica legea. Deocamdata, nici unui investitor din zonele defavorizate nu i s-au imputat facilitatile ca fiind ilegale. Deci, daca precedentul exista, de ce i s-ar fi cerut de aceasta data parerea Consiliului Concurentei?
O noutate totusi exista. Este vorba despre actuala pozitie a ANDR. Condusa acum de Mihai David, ca presedinte, si de Gabor Kerekes, ca vicepresedinte, agentia nu este dispusa sa sustina facilitatile din Legea parcurilor industriale. Explicatia ne-a dat-o vicepresedintele Gabor Kerekes: „Nu dorim sa cream insule de dezvoltare pe teritoriul Rominiei, vrem ca itreaga economie sa evolueze i mod egal, echilibrat. Experienta ultimilor ani ne arata ca multe masuri negindite au dus la consecinte nedorite i ceea ce priveste relaxarea fiscala regionala. Ar mai fi si niste amanunte de ordin tehnic i textul Legii parcurilor industriale, mai ales la capitolul finantari”. Din declaratia vicepresedintelui ANDR s-ar putea itelege ca nu mai sunt agreate facilitatile fiscale acordate pe zone defavorizate sau pe alte scheme de ajutor de stat. Ceva totusi scirtiie i pozitia oficiala, avind i vedere ca, foarte recent, Guvernul a mai binecuvintat citeva regiuni subdezvoltate cu regimuri fiscale favorabile investitorilor. De ce nu merge suta, adica parcurile industriale, acolo unde a mers mia (zonele defavorizate), nu se stie exact. Uniunea Europeana si angajamentele pe care Rominia si le-a asumat prin tratatele semnate cu aceasta nu sunt o motivare reala. si i cazul zonelor defavorizate au existat proteste din partea UE. Nimeni nu le-a luat i considerare, invocat fiind interesul dezvoltarii economice. Interes pe care si Ungaria l-a pus pe tapet cu opt ani i urma, cind a ifiintat primul parc industrial. Acum are 127 si totusi este favorita negocierilor de aderare.
Cine nu are negociatori unguri sa-si cumpere
Rezumind, i acest moment legea este inoperanta, fiind lipsita de normele de aplicare. Parcurile industriale se vor ifiinta abia dupa aparitia unui alt act normativ, mult mai zgircit cu facilitatile. Ce va ramine nu se stie clar. Vicepresedintele ANDR sustine ca ica se discuta care hatiruri fiscale nu supara UE. in opinia deputatului Petru Naidin, unul dintre initiatorii legii, toata problema se reduce la inabilitatea negociatorilor romini, asta i ipoteza optimista ca cineva si-a pus macar problema negocierii. Exemplul Ungariei este invocat i sustinerea ipotezei ca daca Guvernul ar fi facut un minim efort, parcurile industriale erau acum realitate. Mai ales ca, i cazul initiativelor proprii, vezi declararea ultimelor zone defavorizate, Executivul nu a avut probleme cu functionarii UE.
Dincolo de duelul mai mult sau mai putin vizibil dintre initiatorii Legii parcurilor industriale, respectiv parlamentarii si ministrii Cabinetului Isarescu, perdanti ramin investitorii. Existau deja intentii serioase de concesionare a unor obiective industriale. Ion Radulea, presedintele firmei Myo-O, ar fi urmat sa administreze Semanatoarea, transformata i parc industrial o data cu aparitia normelor de aplicare a legii. Gasise deja sase clienti, societati comerciale, carora le-ar fi ichiriat spatii de productie. El si altii ca el vor trebui sa-si refaca planurile.    

Facilitatile fiscale ratate de investitori prin lipsa normelor de aplicare a Legii parcurilor industriale:
· scutirea de la plata taxelor vamale si a TVA a importului de masini, utilaje, instalatii, echipamente, mijloace de transport, unelte si utilaje agricole, alte bunuri amortizabile, necesare efectuarii si derularii investitiei
· scutirea de la plata taxelor vamale si a TVA a importului de materii prime si materiale, piese de schimb si componente care se utlizeaza pentru constructia, reparatia si itretinerea de obiective i teritoriul parcului
· scutirea de la plata impozitului pentru profitul reinvestit i modernizarea tehnologiilor, dezvoltarea infrastructurii industriale, sustinerea obiectivelor de investitii, pe o perioada de 5 ani de la ifiintare
· cofinantari interne si externe pentru dezvoltarea infrastructurii si a utilitatilor din parcul industrial
· ilesniri la plata taxelor locale si impozitelor pe o perioada de cel mult 5 ani
· facilitarea obtinerii avizelor, autorizatiilor si licentelor de functionare necesare desfasurarii activitatii, prin intermediul camerelor de comert si industrie
· scutirea de la plata taxei pentru folosirea terenurilor proprietate de stat, i alte scopuri decit pentru agricultura si silvicultura
· scutirea de la plata taxelor percepute pentru modificarea destinatiei sau scoaterea din circuitul agricol a unor terenuri destinate realizarii investitiei.