Toate locurile de parcare de reședință din Brașov reintră în licitație: Bartolomeu și Răcădău deschid procedura

După aproape un deceniu de stagnare, administrația locală din Brașov schimbă regulile jocului în privința parcărilor de reședință. Într-un demers menit să aducă transparență, echitate și o mai bună gestiune a domeniului public, toate cele peste 44.000 de locuri amenajate vor fi scoase din nou la licitație, inclusiv cele deja închiriate, scrie bizbrasov.ro.

Decizia a fost anunțată oficial de primarul George Scripcaru în ședința Consiliului Local din 24 iunie. Potrivit acestuia, atribuirea anterioară a devenit ineficientă și inechitabilă: mii de locuri sunt ocupate în mod abuziv, fie de persoane care nu mai locuiesc în zonă, fie de altele care folosesc locul „prin bunăvoință”, fără contract și fără taxă plătită. În același timp, zeci de rezidenți rămân fără acces la parcări în cartierele lor.

Primele zone vizate din Brașov sunt Bartolomeu și Răcădău

Începând din această vară, primele proceduri de licitație vor avea loc în cartierele Bartolomeu și Răcădău, urmând ca atribuirea să fie extinsă etapizat în tot orașul. Ședințele vor fi anunțate public, iar participarea va fi obligatorie pentru toți cei interesați, inclusiv pentru actualii beneficiari ai locurilor de parcare.

„Sunt și multe situații când acele locuri nu au fost achitate, dar sunt ocupate și blocate și tocmai de aceea vom dezafecta și blocatoarele unde procedăm la licitații. Marcajele sunt trasate cu culoare albastră, astfel încât să existe o diferențiere, iar cei care le ocupă să știe că respectivul loc are un deținător și dacă parchezi acolo știi că încalci o regulă”, a declarat edilul.

Brasov, oras, Romania, cladiri
SURSA FOTO: Pexels

Reformă în etape cu parcări noi, sensuri unice, și prețuri actualizate

În paralel cu reluarea licitațiilor, Primăria colaborează cu asociațiile de proprietari pentru a identifica noi spații destinate parcărilor rezidențiale. Soluțiile vizează transformarea unor străzi cu dublu sens în sensuri unice, astfel încât o bandă să fie reconfigurată pentru staționare, fără a afecta zonele verzi.

Un alt punct sensibil îl reprezintă tarifele: acestea nu au mai fost actualizate din 2006, în ciuda inflației și a cererii în creștere. Deși autoritățile nu au stabilit încă o formulă clară de calcul, ajustările sunt așteptate începând cu anul viitor.

Datele fiscale arată că sunt peste 5.000 de locuri neplătite

Conform Direcției Fiscale Brașov, până la 31 martie 2025 au fost achitate taxele pentru 39.552 dintre cele 44.616 locuri de parcare amenajate. Comparativ cu anul trecut, când au fost plătite circa 41.000 de taxe, se observă o scădere semnificativă, ceea ce înseamnă că 5.064 de locuri au rămas în afara evidențelor fiscale – o pierdere atât pentru bugetul local, cât și pentru ordinea urbană.

Primăria mizează pe un proces transparent, etapizat și predictibil. Pentru brașoveni, însă, urmează o perioadă cu provocări administrative: reînscrierea la licitații, eventuale creșteri de preț, dar și șansa de a accesa, în mod corect, locuri de parcare în proximitatea locuinței. Rămâne de văzut în ce măsură reforma va aduce și un climat mai echitabil în gestionarea unui bun public esențial pentru viața urbană: spațiul.