Lupta pentru scaunul de sef al Administratiei Fondului pentru Mediu si-a iesit de mult din matca. Rateurile nu sunt permise, in joc fiind gestionarea a milioane de euro.

In patru ani de zile, Fondul pentru Mediu (AFM) a schimbat trei directori, doua acte normative privind organizarea si functionarea sa si un numar considerabil de manuale de operare. Desi scopul institutiei a fost de la inceput acela de a functiona ca o banca a mediului, ea a constituit mai mult o scena a luptei pentru scaunul de conducere.


Prima “victima” a fost Ionel Gheorghe, numit in timpul guvernarii PSD. Acesta spune ca a reusit sa stranga peste 1.270 de miliarde lei vechi de la agentii economici colectori si valorificatori de deseuri, unele sume fiind obtinute chiar in urma unor procese cu firme de rangul British American Tabacco, dar ca a fost dat afara din cauza unui “management defectuos”. In locul lui, la ordinul fostului ministru al mediului, Speranta Ianculescu, s-a instalat Gheorghe Papuc. Scaunul de director general i-a apartinut, pentru scurt timp, dupa alegeri, partidul liberal “revendicandu-si” functia prin Mihai Toti. “Nu e vorba de o politizare a functiei, ci de competenta. E indeajuns doar sa va uitati pe CV-ul meu si sa comparati ce s-a facut la AFM de cand sunt eu director, cu activitatea de dinainte. O sa va lamuriti imediat”, a precizat Mihai Toti, actualul presedinte al AFM.


Dupa doi ani de procese cu Ministerul Mediului, Inalta Curte de Casatie si Justitie a hotarat “reintegrarea” fostului director Ionel Gheorghe in functia de conducere a institutiei, ceea ce a cam stricat ploile liberalilor. Astfel, in prag de Craciun, la numai 11 zile dupa ce sentinta a fost data, Guvernul a emis Ordonanta de urgenta nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu, aflata acum in dezbatere parlamentara. Noul act legislativ aduce o schimbare importanta in organigrama, postul de director general fiind inlocuit cu cel de presedinte. Asa se face ca fostul director s-a trezit, peste noapte, referent de specialitate la AFM, atributiile sale constand in administrarea de “bunuri materiale, materiale de curatenie si rechizite din magazia AFM” sau “activitatea legata de utilizarea xeroxului din unitate”. “Schimbarea din functie a fost cauzata de faptul ca am lezat anumite interese economico-financiare, de tip mafiot, intervenind si influentand stoparea luarii unor decizii in favoarea unor institutii, asociatii, organizatii, mari agenti economici”, sustine Ionel Gheorghe.
Adevaratul resort al acestei lupte pentru sefia AFM consta in gestionarea unor venituri de miliarde de lei, bani destinati finantarilor pe mediu. Cum manualul de operare s-a tot schimbat, alegerea proiectelor a fost facuta, potrivit unor surse din AFM, “dupa ureche si dupa interese”. Asa se face ca doua proiecte aproape identice, “Instalatii de epurare ape fluviale si tehnologice accidentale”, trimis de complexul energetic Craiova, si “Retehnologizarea, modernizarea si automatizarea statiei de epurare a orasului Gaesti” au primit raspunsuri diferite. Primul a fost acceptat de catre Directia de proiecte condusa chiar de fostul director Gheorghe Papuc, “cu conditia de a face completari”, in timp ce al doilea a fost respins. si nu este primul caz de acest gen. “Am luat parte la o singura sedinta in Comitetului de avizare al AFM, unde am amanat aprobarea a patru proiecte pentru ca au trezit suspiciuni. Spre exemplu, la un proiect pentru realizarea unei statii de epurare a apei, linia tehnologica reprezenta doar 10% din intreaga investitie, fapt destul de ciudat”, a spus Vasile Lupu, secretar de stat in Ministerul Agriculturii si membru in Comitetul de avizare al AFM. “Nu se face nimic dupa ureche, din moment ce exista un manual de operare cu criterii clare. Totul se face dupa hartie”, a comentat Mihai Toti. Sunt insa membri care si-au dat demisia din cauza “apelor tulburi” in care se scalda Fondul pentru Mediu. “Am plecat din Comitetul de avizare si pentru ca lucrurile nu erau foarte clare, criteriile de acordare a punctajelor pentru proiecte lasau loc la interpretari”, a spus Lavinia Andrei, presedinta Organizatiei Terra Mileniul III.


In momentul de fata, cu aproape 290 de milioane RON in cont, doar 34 de proiecte au primit aprobarea de finantare. Actuala conducere se asteapta insa ca, in 2006, peste 100 de proiecte sa fie avizate.

Aproape 250 de milioane RON

Suma zace in contul Fondului pentru Mediu din 2005, desi zeci de proiecte asteapta avizul pentru finantare. La sfarsitul anului trecut, proiectele care au obtinut credite puteau fi numarate pe degete.

Banca de mediu mai bogata cu 150 de milioane RON

• De la inceputul anului 2006, Fondul pentru Mediu a aprobat 34 de proiecte de finantare, sumele acordate fiind de peste 30 milioane RON, si a incasat venituri aproape 150 de milioane RON.


• In ultimele sedinte ale Comitetului de avizare, au fost prezentate spre aprobare 57 de proiecte, multe dintre ele fiind amanate din cauza unor “neclaritati” aparute.


• Totalul sumelor ramase neutilizate la sfarsitul anului trecut era de 251 de milioane RON, numarul proiectelor avizate find foarte mic.



Schimbarea din functie s-a facut pe criterii politice si a avut drept cauza faptul ca am lezat anumite interese economico-financiare.

Ionel Gheorghe,

fost director al Administratiei Fondului pentru Mediu







Nu e vorba de o politizare a functiei, ci de competenta. Comparati ce s-a facut la AFM de cand sunt la conducere cu activitatea de dinainte si o sa va lamuriti imediat.

Mihai Toti,

presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu