Cerere uriașă pentru cărțile electronice de identitate

Interesul pentru cărțile electronice de identitate este în continuă creștere. Până acum, peste 42.000 de persoane au depus cererea pentru acest document. De la sfârșitul lunii martie și până în prezent, mai mult de 30.000 de acte au fost deja emise.

La birourile de evidență a populației din țară, cozile sunt tot mai lungi. În sectorul 3 din București, de exemplu, zeci de persoane se aliniază zilnic pentru a-și schimba buletinul. Cei mai mulți aleg noua versiune a documentului, datorită funcționalităților sale moderne.

„Nu mă așteptam să stau atât de mult”, a declarat un cetățean surprins de timpul mare de așteptare.

Programările online, ocupate până aproape de toamnă

Conform autorităților, interesul ridicat a dus la epuizarea rapidă a locurilor disponibile în platforma de programări. La unele sedii, oamenii se pot programa abia pentru începutul lunii septembrie.

Nicușor Armeanu, directorul general al Evidenței Persoanelor din Sectorul 3, a explicat pentru ProTV că:

„Programările sunt full, până aproape de luna septembrie, se programează pe hubul ministerului și noi avem foarte multe programări. Pe zi sunt în jur de 30 de persoane, pe lângă aceștia luăm și fără programare, le dăm bonuri de ordine.”

Noul act de identitate vine cu semnătură electronică

Cartea de identitate electronică include mai multe funcții moderne. Printre acestea se numără semnătura digitală și posibilitatea de a călători în Uniunea Europeană fără pașaport. Formatul este similar unui card bancar, fiind mai ușor de purtat și utilizat.

CEI Carte Electronică de Identitate buletin cu cip
SURSA FOTO: Primăria Sectorului 2

„Îi expiră buletinul fetiței, face 18 ani. Am înțeles că o să aibă semnătură electronică integrată, numai aceea costă câteva sute de lei. Oricum amprenta noastră digitală este peste tot, avem rețele sociale, mailuri, nu are rost să mergem pe teoria conspirației.

Are formatul unui card bancar, este mic, poți călători cu el în multe locuri unde nu vei mai putea călători cu cel clasic”, spune un alt cetățean.

Documentul poate fi obținut inclusiv de copiii mai mici de 14 ani, iar costul pentru aceștia este de 67 de lei.

Aplicație dedicată și dispozitive speciale pentru acces

Ministerul Afacerilor Interne a lansat o aplicație informatică specială pentru noile acte de identitate. Prin intermediul acesteia, cetățenii își pot vizualiza domiciliul și semnătura electronică. Pentru utilizarea completă a aplicației, este necesar un cititor de card conectat la calculator.

Răzvan Iulian Jiga, Director General în cadrul Direcției Generale pentru Comunicații și Tehnologia Informației din MAI, a explicat că:

„Avem câteva funcționalități foarte importante și începem cu partea de afișare a domiciliului care este disponibil doar în format electronic. Accesul se face prin PIN-ul de autentificare, cel setat de cetățean la momentul ridicării buletinului. O altă funcționalitate o constituie semnătura electronică. Avem nevoie și de un cititor care se programează la calculator”.

Întrebat dacă instituțiile publice trebuie să aibă astfel de dispozitive pentru a accesa datele din act, Jiga a răspuns simplu că da.

Termenul de eliberare, 30 de zile. Gratuitate până în 2026

Timpul de așteptare pentru eliberarea noului document este, în prezent, de aproximativ 30 de zile. Până în iunie 2026, cartea de identitate electronică este gratuită pentru persoanele care au peste 14 ani.

Implementarea noului sistem continuă la nivel național, iar în prezent este disponibil în 38 de județe din România.