Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a anunțat lansarea aplicației dedicate utilizatorilor de carte electronică de identitate (CEI), care poate fi descărcată și instalată pe laptopuri sau PC-uri de pe portalul de servicii electronice al ministerului.
Aplicație dedicată pentru cei care au carte electronică de identitate
Aplicația oferă cetățenilor posibilitatea de a vizualiza informațiile personale înscrise pe CEI, inclusiv domiciliul și reședința, precum și de a autentifica în sisteme informatice și de a semna documente în format electronic cu ajutorul semnăturii electronice avansate.
Documentele semnate astfel au aceeași valoare legală ca cele semnate olograf. Aplicația permite și vizualizarea informațiilor din certificatele digitale emise de MAI și stocate pe CEI, precum și resetarea codurilor PIN de autentificare și semnare, în cazul în care acestea au fost uitate. Pentru utilizarea CEI, este necesar un cititor de carduri compatibil (integrat sau extern) și aplicația dedicată instalată pe un dispozitiv de tip laptop sau PC.
„Deţinătorii de cărţi electronice de identitate (CEI) pot explora beneficiile noului document de identitate cu ajutorul aplicaţiei dedicate CEI, care poate fi descărcată de pe portalul HUB de servicii electronice al MAI, prin accesarea următorului link: https://hub.mai.gov.ro/aplicatie-cei. Pentru a veni în sprijinul utilizatorilor, pe HUB-ul de servicii electronice al MAI a fost publicat un Ghid pentru utilizarea aplicaţiei dedicate cărţii electronice de identitate. Menţionăm faptul că aplicaţia se instalează doar pe o staţie de lucru PC sau laptop”, a transmis MAI într-un comunicat.

MAI dezvoltă în prezent și o aplicație pentru utilizarea cărții electronice
MAI dezvoltă în prezent și o aplicație pentru utilizarea cărții electronice de identitate în format digital pe smartphone, în cadrul proiectului D4eID – Digitalizare pentru promovarea cărţii de identitate. Acest proiect este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), termenul de finalizare fiind stabilit pentru mai 2026.
Începând cu data de 10 iunie, prin intermediul HUB-ului de servicii electronice va deveni disponibil un nou serviciu: eliberarea online a certificatelor de atestare a domiciliului sau reședinței. Certificatul va fi semnat electronic cu un certificat calificat de către Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor și va putea fi transmis prin e-mail persoanelor fizice sau juridice interesate. Inițial, documentul va fi disponibil în limba română, urmând ca o versiune multilingvă, recunoscută la nivelul Uniunii Europene, să fie introdusă ulterior.
Este emisă gratuit pentru toți cetățenii români care au împlinit vârsta de 14 ani
Cartea electronică de identitate este emisă gratuit pentru toți cetățenii români care au împlinit vârsta de 14 ani, în limita fondurilor asigurate prin PNRR. CEI respectă dimensiunile standardizate ale cardurilor bancare, este conformă normelor europene și include elemente avansate de securitate pentru a preveni falsificarea și furtul de identitate. De asemenea, poate fi utilizată ca document de călătorie și facilitează accesul la servicii electronice și semnătura digitală.
Cetățenii pot solicita o carte electronică de identitate chiar dacă documentul actual nu a expirat. Mai multe informații despre beneficiile CEI sunt disponibile pe pagina oficială: https://carteadeidentitate.gov.ro/.