Pe parcursul anului 2025, există posibilitatea ca șoferii să poată circula pe aproximativ 27 de kilometri din Autostrada A3, parte din Autostrada Transilvania.
Autostrada Transilvania ar putea avea 27 de kilometri noi până la finalul lui 2025
Această realizare depinde însă de mobilizarea constructorului UMB și de rezolvarea problemelor birocratice din partea autorităților, mai ales în ceea ce privește nodul rutier de la Poarta Sălajului (Românași) și conexiunea provizorie între A3 și DN1F, situată la sud de localitatea Topa Mică.
Cele două tronsoane cu șanse de a fi finalizate până la finalul anului viitor sunt Zimbor–Poarta Sălajului (12,24 kilometri) și Nădășelu–Zimbor (30,06 kilometri), însă pentru a se atinge obiectivul de 27 de kilometri funcționali, este esențial ca UMB să mobilizeze mai multe resurse în zona dintre Topa Mică și Zimbor, unde activitatea din prezent este considerată insuficientă.

Într-un scenariu mai ambițios, s-ar putea deschide circulația pe întreg segmentul Poarta Sălajului–sud de Topa Mică
În scenariul optimist, doar tronsonul Zimbor–Poarta Sălajului, cu o lungime de 12 kilometri, ar putea fi inaugurat. Într-un scenariu mai ambițios, s-ar putea deschide circulația pe întreg segmentul Poarta Sălajului–sud de Topa Mică, cu o descărcare temporară în această zonă, totalizând 27 de kilometri.
Ambele tronsoane menționate sunt finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Contractul pentru lotul Nădășelu–Zimbor a fost semnat în 28 decembrie 2020, iar cel pentru lotul Zimbor–Poarta Sălajului a fost încheiat în 1 iulie 2020. Ordinele de începere pentru lucrări au fost emise în 25 ianuarie 2021, respectiv 31 mai 2021. Fiecare dintre aceste contracte prevedea o perioadă de 12 luni pentru proiectare și alte 24 de luni pentru execuția propriu-zisă a lucrărilor.
„Ceea ce momentan nu face, din păcate. Rămâne de văzut dacă atât UMB cât și CNAIR se vor mobiliza corespunzător, în teren și birocratic, ca să inaugureze spre final de 2025 pe Autostrada Transilvania doar 12 (Poarta Sălajului-Zimbor) sau 27 kilometri de la Poarta Sălajului până la sud de Topa Mică, cu o descărcare temporară în acest punct”, a transmis API.
Implementarea acestor proiecte de infrastructură a acumulat întârzieri semnificative
În ciuda termenelor clare și a sursei de finanțare, implementarea acestor proiecte de infrastructură a acumulat întârzieri semnificative, iar progresele în teren sunt considerate nesatisfăcătoare.
Astfel, posibilitatea deschiderii circulației pe acești kilometri de autostradă în 2025 rămâne incertă, depinzând în mod direct de ritmul în care constructorul și autoritățile se vor implica în finalizarea lucrărilor și în rezolvarea obstacolelor administrative.