Finalul lui 2017 nu a fost deloc liniștit pentru angajații și patronatul uzinei românești a gigantului american Ford. Așa cum Capital a relatat încă de la jumătatea lui decembrie, încercarea de a se ajunge la un compromis în privința noului Contract Colectiv de Muncă (CCM) s-a soldat cu un scandal care a avut, uneori, aspectul unei telenovele pur oltenești.

Istoria începe în primele zile ale lui decembrie când patronatul şi sindicatele au negociat Contractul Colectiv de Muncă (CCM). După câteva discuţii mai mult sau mai puţin aprinse pe această temă, pe 13 decembrie, patronatul trimite către angajaţi o ofertă finală cu un ton ameninţător în care este menţionat inclusiv faptul că transferul impozitelor de la Angajator la Angajat nu va fi pus în aplicare dacă nu este semnat CCM. Cum acest document nu a fost deloc pe placul angajaţilor, iar şefa de sindicat a fost considerată responsabilă pentru ajungerea negocierilor în impas, liderii angajaţilor au decis, pe 19 decembrie, să o suspende din fucnţie pe Maria Manea. Este important de menţionat că aceasta câştigase alegerile şi devenise lider de sindicat cu doar două luni înainte. Acuzată de „acţiuni antisindicale”, ea este înlocuită la discuţiile cu patronatul de o „comisie de negociere”.

În cursul zilei de 20 decembrie, atât sindicatul cât şi patronatul anunţă finalizarea negocierilor pentru încheierea noului CCM şi atingerea uni acord. „Ne bucurăm să anunţăm că Ford România a finalizat cu succes negocierile cu sindicatele noastre cu privire la contractul colectiv de muncă valabil pentru 2018 şi 2019. În ceea ce priveşte trecerea contribuţiilor de la angajator la angajaţi pe fondul celor mai recente modificări legislative, putem confirma faptul că am identificat soluţiile adecvate şi echilibrate totodată pentru toţi angajaţii noştri şi că vom implementa toate măsurile necesare pentru a creşte salariul brut, astfel încât de la 1 ianuare 2018 salariile nete ale angajaţiilor să nu fie afectate”, a anunţat Ford România.

Ei bine, joi dimineaţa, pe 21 decembrie, angajaţii s-au declarat complet nemulţumiţi de acordul dintre liderii lor şi patronat şi, după ce au purtat discuţii aprinse cu „Comisia de Negociere”, au decis să intre în grevă. Aflaţi între ciocan şi nicovală, cei nouă membri ai Comisiei au solicitat conducerii Ford noi consultări. Este important de menţionat că membri Comisiei de Negociere au susţinut, se pare, în faţa angajaţilor că nu au semnat un nou CCM, însă un document aflat în posesia Capital, denumit „Buletin de Informaţii  Nr. 345” şi parafat de Sindicatul Ford arată exact contrariul. Surse din cadrul uzinei ne-au informat că acordul a fost finalizat în cursul zilei de miercuri, când atât sindicatul cât şi patronatul au anunţat atingerea unui consens, însă noul Contract Colectiv de Muncă urma să fie semnat în dimineața zilei de 21 decembrie. Lucru care nu s-a mai întâmplat la presiunea angajaţilor. După câteva ore în care o parte dintre angajații Ford au pichetat cădirea administrativă oprind lucrul, uzina și-a reluat activitatea, iar patronatul a răspuns la solicitarea Capital că „Ford România nu face comentarii cu privire la discuţiile interne dintre sindicate şi membri acestora. Negocierile privind noul contract colectiv de muncă valabil pentru 2018 şi 2019 au fost finalizate ieri. Nu avem nimic în plus de adăugat.”

 

2018 începe cu un nou conflict de muncă

Pentru că 2018 a prins uzina Ford tot fără Contract Colectiv de Muncă, iar angajații nu știu exact cum vor fi plătiți, în data de 4 ianuarie sindicatul a convocat o adunare generală în care – conform unui nou document ajuns în posesia Capital – s-a hotărât atât deschidertea unui conflict de muncă, legal de această dată, cât și data de 10 ianuarie pentru un referendum în care președintele suspendat al sindicatului, Maria Manea, să fie revocat oficial din funcție.

Cum procedura legală de declanșare a unui conflict de muncă pare singura opțiune a angajaților în acest moment este limpede că o eventuală grevă ar putea avea loc cel mai devreme peste două luni. Și asta doar în cazul în care nu se ajunge la un consens până în martie. Deocamdată, sindicatul a înștiințat patronatul în privința intențiilor sale și, dacă răspunsul acestuia nu va fi mulțumitor, va urma o mediere organizată de Inspectoratul Teriorial de Muncă (ITM). Abia ulterior ar putea fi organizată o grevă de avertisment și, apoi, una generală. Cert este însă că efectele fostului CCM vor înceta, iar muncitorii vor fi acoperiți strict de Contractele Individuale de Muncă (CIM). De asemenea, sindicatul uzinei va avea un nou lider.

Din nefericire, întreaga înșiruire de evenimente de mai sus vine în contextul în care uzina ar trebui să producă la capacitate maximă noul produs Ford EcoSport care abia a fost lansat pe piață. Pentru a atinge masa critică necesară prezentării și vânzării modelului în toată Europa, fabrica ar trebui să se concentreze strict pe asamblarea acestuia, fără sincope.