Cu câteva ore în urmă, pe adresa redacției Capital au sosit mai multe notificări privind încercarea patronatului Ford Craiova de a pune presiune asupra angajaților în plin proces de renegociere a CCM. Mai exact, unii angajați susțin că majorarea salarială necesară pentru a acoperi trecerea contribuțiilor de la angajator la angajat este condiționată de patronat de o reducere a unor beneficiile salariale și non-salariale. O informație în privința acestui moment fierbinte în care se află uzina din Craiova a venit și de la Adrian Prisnel de la Uniunea Salvați România, membru în Parlamentul României. Acesta a publicat pe o rețea de socializare o scrisoare deschisă către John Oldham, președintele Ford România, în care îi atrage atenția că „oferirea salariilor corecte doar în schimbul renunțării la o parte din beneficiile salariale și non-salariale, cum pare să fie cazul din comunicatul intern pe care o parte din angajații dumneavoastră mi l-au transmis, ar fi în opinia mea, o încălcare tocmai a valorilor fundamentale ale companiei Ford”.

Conform unui document intern intrat astăzi în posesia Capital denumit „Buletin pentru Angajații Ford Craiova”, patronatul uzinei anunță că „prioritatea (în privința încheierii CCM până pe 22 decembrie) a fost aceea de a ajunge la un acord pe doi ani care să îmbunătățească poziția competitivă a fabricii de la Craiova”. În acest context, patronatul a făcut pe 13 decembrie o ofertă FINALĂ de creștere a salariului în ianuarie 2018 cu 250 de lei doar pentru angajații noi (operatori de bază), urmând ca în februarie aceștia să mai primească un bonus anual de 3% din salariu. Ceilalți anjajați nu beneficiază de majorări salariale fixe ci doar de o creștere procentuală – aplicabilă din iunie 2018 – de 5% din salariu sau în conformitate cu IPC (Indicele Prețurilor de Consum). Toți angajații vor beneficia și de o creștere cu 1,5 lei a valorii tichetului de masă. Totodată, compania menționează în document că vor fi transferate contribuțiile de la Angajator la Angajat în salariul de bază „numai dacă Compania și Sindicatul vor avea un Acord pe doi ani în vigoare de la sfârșitul lunii decembrie 2017. Transferul contribuțiilor (…) nu este o obligație pentru Companie, deoarece acesta nu este prevăzut în Ordonanța emisă de Guvern”. În afara acestei formulări care nu lasă loc de interpretare și pe care surse din cadrul companiei Ford o consideră „nefericită”, oferta patronatului implică și o reducere a sporului „de muncă sistematică” de la 10% la 5%. De asemenea, se reduce „procentul pentru noii angajați de care compania va avea nevoie în viitor” cu 5% față de minimul grilei actuale de salarizare („nu mai mic decât salariul minim pe economie”) pentru o perioadă de 24 de luni.

 

Dacă formularea amenințătoare de mai sus nu este suficientă, un alt paragraf al documentului face lumină: „Dacă nu putem încheia CCM-ul și să asigurăm aceste elemente de îmbunătățire, atunci oferta noastră alternativă va fi drastic mai mică, iar transferul impozitelor de la Angajator la Angajat NU VA FI PUS ÎN APLICARE”.

Explicațiile Ford România

La solicitarea Capital, oficialii Ford România ne-au declarat că „pot confirma faptul că ne aflăm în prezent în faza de negociere a noului Contract Colectiv de Muncă. Politica Ford este aceea de a nu discuta public în legătura cu acest subiect. În ceea ce privește trecerea contribuțiilor de la angator la angajați, lucrăm îndeaproape cu sindicatele din uzină pentru a identifica soluțiile adecvate pentru angajații noștri. Nu avem altceva de declarat în acest moment.”

Dincolo de consecințele grave ale unor negocieri purtate în acest fel, este limpede că tonul complet neadecvat al documentului trimis angajaților pe 13 decembrie a fost influențat de presiunile sub care se află Ford România în încercarea de a se suspune noilor reglementări legislative și fiscale fără a afecta competitivitatea companiei. Mai ales într-un moment în care producția noului mini SUV EcoSport, abia lansat, se află în plină ascensiune și când fabrica românească încearcă să obțină de la grup alocarea unui nou produs pentru asamblare. Totodată, este la fel de cunoscut faptul că, istoric, în toiul negocierilor pentru CCM atât patronatul cât și sindicatele caută să pună presiune pentru a își atinge scopul. Din nefericire însă, modul în care Ford a înțeles să facă asta în România este mai mult decât ciudat și neprofesionist.