"Grupul are în lucru mai multe variante, inclusiv aceasta, nu de a trece complet în preţul combustibilului, dar de a avea o mică componentă în preţul benzinei. Încă nu s-a luat o decizie despre care va fi varianta finală. Toate variantele de lucru sunt încă pe masă", a spus Cristiana Paşca Palmer, întrebată de jurnalişti despre noua versiune a taxei. 

Ministrul Mediului a declarat, la începutul lunii iulie, că lucrează la o nouă variantă a taxei de timbru, iar până în toamnă ar putea veni cu o versiune echitabilă pentru toată lumea. 

"Lucrăm la o nouă variantă de taxă de timbru. Avem un grup de lucru şi sper ca, până în toamnă, când reintrăm în activitatea intensă pe domeniul acesta, să venim cu o variantă care sper să fie mai echitabilă pentru toată lumea şi inclusiv pentru principiul 'poluatorul plăteşte', care e de fapt fundamentul unei astfel de taxe", a spus atunci Palmer. 

În luna iunie a acestui an, Ministerul Mediului anunţa că a luat act de Decizia Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) din 9 iunie 2016, cu referire la prevederile OUG 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, iar în acest context a fost constituit un grup de lucru care analizează eventuala modificare a legislaţiei existente, în concordanţă cu reglementările naţionale şi europene în vigoare. 

Potrivit datelor oficiale, în perioada 1 ianuarie – 31 martie 2016, suma colectată la Fondul pentru mediu din taxa de timbru pentru autovehicule s-a ridicat la 168 milioane de lei. 

 

Soluția constă în modificarea legislației după principiul ”poluatorul plătește”, astfel încât cumpărătorii de autovehicule să nu mai plăteasca taxa, declarată ilegală de UE, ci aceasta să fie conținută în prețul carburanților, scrie cursdeguvernare.ro

Potrivit acelorași surse, e vorba de un adaos de 5 bani la litrul de combustibil, bani care vor ajunge în conturile administrate de Ministerul Mediului – autoritate care are de restituit taxele percepute până acum.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis în data de 9 iunie 2016 că taxa de primă înmatriculare percepută de România cumpărătorilor de mașini este ilegală din punct de vedere al legislației UE, după ce România a extins-o și la autovehiculele noi pentru a evita discriminarea pentru care mai fusese o dată condamnată.

Odată stabilită sursa de finanțare, grupul de lucru va stabili și cum și în cât timp vor fi restituite sumele către cei care le vor revendica.

Guvernul ar avea de restituit peste 1,5 miliarde de euro

România a introdus în 2008, în timpul Guvernului Călin Popescu Tăriceanu, prima taxă ce avea ca scop limitarea importurilor de autoturisme second-hand, cu explicația că țara se transformă într-un cimitir al vechiturilor poluante ale Vestului.

De atunci, toate formulele au fost declarate neconforme cu legislația europeană, iar statul a este obligat să returneze toate sumele încasate sub diversele denumiri.

  • Taxa specială (introdusă în 2006, prin modificarea Codului fiscal)
  • Taxa pe poluare (introdusă prin OUG nr. 50/2008)
  • Taxa pentru emisiile poluante (Legea nr. 9/2012)
  • Timbrul de mediu (OUG nr. 9/2013)