Contextul acestei propuneri este dat de faptul că în 2011 din taxa de poluare auto s-au încasat 365 milioane lei, iar în 2012 estimarea transportatorilor arată că încasările au fost mai mici cu 25-30%, adică 260-270 milioane lei.

”Având în vedere faptul că astfel de măsuri vor fi aplicate pe un parc de circa 5 milioane de autoturisme (din care aproape 1 milion au peste 14 ani) și 111.000 autovehicule comerciale de transport mărfuri peste 3,5t și 23.000 autovehicule transport persoane peste 1+8 locuri, aducând substanțiale venituri anuale către Buget,  UNTRR propune majorarea primei de casare, instituită prin programul rabla, la echivalentul a 1500 de Euro pentru a stimula în mod eficient înnoirea parcului auto din România”, spun transportatorii.
UNTRR propune instituirea unei prime de casare similare pentru autovehiculele comerciale de transport persoane și pentru autovehiculele comerciale de transport marfă, având în vedere că aceste autovehicule sunt mijloace de producție. ”Ce este de preferat plata unei sume anuale de câţiva zeci de lei în plus sau plata unei sume de 2.200 lei pentru un Logan benzină 1,2 l Euro 3 din 2005?”, se întreabă transportatorii.
Potrivit acestora, menţinerea unei taxe unice la înmatriculare va aduce haos în evidenţele  proprietarilor de autovehicule, tranzacţiile se vor realiza, autovehiculele se vor vinde şi cumpăra, dar fără să mai fie declarate oficial, tocmai pentru evitarea taxării cu mii de lei bune, de multe ori sumele percepute ca taxă ajungând să depăşească 50% din valoarea autovehiculului, pentru cele înmatriculate înainte de 2007. De asemenea, consideră aceștia, trebuie avut în vedere că o taxare unică nu este sustenabilă ecologic pe termen lung. Un autovehicul înmatriculat în 2007 în România şi taxat pentru norma Euro 3, (atunci una dintre cele mai puţin poluante), după standardul din 2012, nu mai este printre cele mai ecologice, dar va polua multă vreme, fără să mai plătească nimic.
Plata anuală asigură o diferenţiere progresivă funcţie de cele mai ecologice norme de poluare pe termen lung, fără să genereze nişte eforturi financiare uriaşe utilizatorilor şi implicit fără să mai genereze căutarea unor soluţii care duc la pierderea completă a oricărei taxe de către statul Român (înmatriculări în ţări vecine sau alte soluţii locale).
Reducerea tarifului de utilizare a infrastructurii funcţie de nivelul de poluare, aduce o veritabilă contribuţie în sensul taxei de mediu – vehiculele poluează proporţional cu utilizarea. ”Propunerea UNTRR este absolut rezonabilă și conduce la restabilirea normalității”, susțin transportatorii.