Dragoș Pîslaru: Unele porțiuni din autostrăzile A7 și A8 nu au început efectiv să fie construite
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a mărturisit că unele porțiuni din autostrăzile A7 și A8, care sunt finanțate prin PNRR, nu au început efectiv să fie construite și este puțin probabil să fie gata până la sfârșitul anului 2026. El a adăugat că sunt probleme și cu proiectele feroviare: din cei 2741 km de cale ferată care ar trebui modernizați sau construiți de la zero, peste 850 km sunt nesiguri.
Dragoș Pîslaru a fost întrebat, într-o conferință de presă, dacă există riscul ca unele autostrăzi să piardă banii din PNRR. El a răspuns că este vorba despre anumite tronsoane din A7 și A8, care nu au înregistrat niciun progres în lucrări. Oficialul român a precizat că acestea sunt importante și că deja au început discuțiile pentru a le muta pe alte surse de finanțare.
Demnitarul a mai spus că este important să nu se creeze iluzii legate de finalizarea lor până la sfârșitul anului viitor, pentru că termenele reale sunt mult mai lungi. Din acest motiv, el a considerat că e corect să li se spună oamenilor că aceste lucrări vor fi plătite din alte fonduri, nu din PNRR.
„E vorba de segmente de autostradă. Sunt segmente din A7, sunt segmente din A8, sunt segmente care nu au încă progres fizic pe construcţia respectivă. Acestea fiind segmente prioritare, deja suntem în discuţii şi asta vă pot confirma că am început încă de ieri pentru reaşezarea surselor de finanţare pe aceste segment.
E foarte important să nu ne amăgim că ele pot fi terminate până la sfârşitul anului viitor, când ştim că termenele sunt mult peste. Din acest punct de vedere mi se pare o chestiune de seriozitate să explicăm românilor că vor fi finanţate din alte surse şi că nu pot fi finanţate din PNRR”, a precizat Dragoș Pîslaru.

Dragoș Pîslaru: 854 km sunt incerți în acest moment
El a fost întrebat și despre proiectele de cale ferată. Dragoș Pîslaru a spus că nu e vorba doar de drumuri, ci și de infrastructura feroviară. A menționat că, din cei 2741 km care ar trebui modernizați sau construiți de la zero, 854 km sunt incerți în acest moment. Potrivit lui, acești kilometri sunt legați de o sumă de 1,4 miliarde de euro.
El a mai spus că modernizarea căii ferate este foarte importantă pentru România și că, deși aceste proiecte nu vor fi pierdute, ele vor fi finanțate din alte surse și vor fi întârziate. PNRR oferea un avantaj – impunea un termen clar, până în 2025, ceea ce obliga la finalizarea la timp a proiectelor. Acum, din păcate, România ar putea rata această oportunitate.
„Nu discutăm doar de infrastructura rutieră, discutăm şi de infrastructura feroviară. Cu semn de întrebare în acest moment din cei 2741 de kilometri de infrastructură feroviară care trebuiau modernizate sau infrastructură nouă 854 de kilometri sunt cu semn de întrebare. Discutăm în acelaşi timp aferent unei sume de 1,4 miliarde de euro.
Infrastructura feroviară este o prioritate foarte mare a României. Evident vom găsi o sursă alternativă, se va faza, nu înseamnă că se pierd proiectele, dar înseamnă că ratăm o ocazie a le fi făcut la timp. PNRR îţi dădea şi acest avantaj că te forţa ca într-un interval finit până în 2025 să le faci.”