Potrivit explicațiilor oferite de Daniel David, implementarea unei astfel de schimbări nu este posibilă în prezent, din cauza diferențelor majore de evaluare între unitățile școlare din România.
Daniel David propune o reformă în evaluarea elevilor de clasa a VIII-a
O problemă identificată este lipsa unei scale de notare omogene la nivel național, ceea ce face imposibilă utilizarea portofoliului educațional ca instrument de departajare. Notele acordate în diverse localități nu reflectă același nivel de pregătire, astfel că o notă de 8 într-o comună poate avea o semnificație diferită față de aceeași notă obținută în Cluj sau București.
Daniel David a explicat că o renunțare la Evaluarea Națională ca probă principală de selecție ar putea fi luată în calcul doar într-un viitor în care sistemul educațional va fi susținut de un corp profesoral bine pregătit și de o rețea de școli mai echilibrată ca performanță.
„În viitor mi-ar plăcea şi mie să renunţăm la această Evaluare din clasa a VIII-a cu rol de selecţie. Cu rol informativ cred că trebuie menţinută. Dar să nu o folosim cu un rol atât de puternic în selecţie. Nu putem acum, vă spun de ce. Pentru că şcolile de la noi sunt foarte inegale. Nu poţi să mergi pe portofoliul educaţional al unui copil şi, în plus, profesorii nu folosesc o scală suficient de omogenă pentru a da note. Un 8 într-o comună nu ştiu care înseamnă altceva decât un 8 în Cluj sau în Bucureşti. Şi atunci nu ai cum să iei în calcul notele obţinute pe parcursul gimnaziului”, a transmis Daniel David pe pagina de Facebook a Ministerului Educaţiei.

Obiectivul pe termen lung este ca selecția pentru liceu să nu mai depindă exclusiv de un examen standardizat
În acest sens, el a subliniat importanța reformelor propuse în procesul de titularizare și modificările curriculare aflate în curs de implementare.
Obiectivul pe termen lung este ca selecția pentru liceu să nu mai depindă exclusiv de un examen standardizat, ci să includă și alte instrumente, precum portofoliul educațional, într-un sistem echitabil și unitar. Acest scenariu este însă condiționat de reducerea discrepanțelor actuale dintre școli și de profesionalizarea extensivă a cadrelor didactice.
„Sper ca pe măsură ce şcolile vor deveni mai puternice, când vom avea tot mai mulţi profesori bine pregătiţi în sistem şi ceea ce am propus la titularizare sper să ducă la acest lucru şi prin schimbarea curricumului pe care l-am propus. Sper să vină o vreme când vom putea să renunţăm la utilizarea Evaluării Naţionale ca probă de selecţie sau să o folosim aşa ca una dintre altele şi să ne focalizăm mai mult pe un portofoliu educaţional”, a conchis Daniel David.