Despre drumurile contemporane şi calitatea acestora

S-au căutat vinovaţii pentru această situaţie şi s-a ajuns la concluzia că de vină sunt corupţia, birocraţia şi dezinteresul funcţionarilor, interesaţi de propria fericire. Masele populare dau vina pe politicieni, absolut toţi fiind văzuţi ca hoţi. Se ajunge în situaţia interesantă în care să fie idealizată perioada comunistă din timpul dictatorului Nicolae Ceauşescu, cel care a construit tot în spaţiul românesc. Ideile mulţimilor sunt puţine, greşite şi ferme. Oare să fie adevărat şi în acest caz?

Dictatorul comunist are o imagine pozitivă pentru că în perioada respectivă aparatul de propagandă i-a făurit o adevărată aură de luptător pentru fericirea poporului şi masele adoră oamenii puternici, hotărâţi. Totuşi, nu cumva liderul de la Bucureşti se ocupa cu ceva foarte rău atunci când nu zâmbea la televizor? Nici nu bănuiesc oamenii de rând cât de periculoase şi de distructive pot fi deciziile luate în secret de cei de la putere.

Istoricul Petre Opriş a descoperit în arhive un document care pare foarte plictisitor la prima vedere. Conţine o lungă listă de produse româneşti care urmau să ajungă în Vietnam în cursul anului 1972. Datele sunt absolut şocante. Comuniştii asiatici urmau să primească 30 de buldozere pentru realizarea de drumuri, 10 rulouri compresoare, 3 automacarale, opt betoniere, 3 concasoare de piatră şi patru trailere. Era o dotare ce se potrivea cu cea a unui regiment de geniu. Maşinile au ajuns în Asia de Sud-Est şi astfel s-a ajutat la deschiderea de căi de acces pentru efectivele militare ce luptau cu trupele americane.

Oare cât de mult se putea construi cu ajutorul acestor forţe mecanizate?

Cum forţa de muncă era oferită de către militari în termen, nu erau probleme deosebite legate de costuri şi, mai ales, de durata zilei de lucru.

Se poate spune că aceste mijloace mecanizate erau prea puţine pentru a afecta evoluţia economică a României şi că trebuia să se facă totul pentru ajutorarea celor aflaţi în aceeaşi tabără ideologică. Partea proastă este că Nicolae Ceauşescu a considerat că trebuie să fie furnizate şi mijloacele necesare transportării materialelor pentru armata vietnameză. Au plecat spre est 150 de autocamioane şi 30 de autobasculante.

Este absolut normal ca acum să nu fie căi de rulare suficiente şi nici poduri din beton la standarde de calitate. Autorităţile de la Bucureşti aveau preocupări internaţionale şi nu se uitau la amănuntele banale ale vieţii cotidiene. Statul comunist a fost organizat pentru a satisface nevoile unei ideologii totalitare şi nu avea ceva în comun cu poporul român. Acesta era doar simplă forţă de muncă pentru îndeplinirea unor idealuri de neîndeplinit.