Deloitte: Capitalul uman, între presiunea tehnologiei și nevoia de reinventare

Mai mult de jumătate dintre angajați și reprezentanți ai angajatorilor sunt îngrijorați de estomparea granițelor dintre munca realizată de oameni și cea efectuată de tehnologie. Două treimi (66%) dintre reprezentanții companiilor la nivel global spun că angajații recrutați recent sunt insuficient pregătiți pentru rolurile pe care le ocupă, iar lipsa de experiență este principala cauză a eșecului.

În același timp, aproape 60% dintre angajați afirmă că organizația pune un accent mai mare pe experiență și studii decât pe abilități și potențial, potrivit studiului Deloitte 2025 Global Human Capital Trends.

Tehnologia și dezvoltarea profesională

Decalajul de experiență este accentuat și de faptul că tehnologiile bazate pe inteligența artificială preiau sarcinile aferente posturilor de începători, reducând astfel posibilitățile celor aflați la început de carieră să dobândească abilități practice.

Astfel, aproape trei sferturi dintre lideri (73%) și angajați (72%) consideră că angajatorii ar trebui să ofere mai multe oportunități pentru acumularea experienței.

În aceste condiții, aproape trei sferturi dintre angajați și reprezentanți ai companiilor susțin că este important ca abilitățile umane (curiozitate, inteligență emoțională etc.) să fie tratate cu prioritate.

Organizațiile care reușesc să stimuleze capacitatea angajaților de a se dezvolta profesional au șanse aproape duble (de 1,8 ori) să raporteze rezultate financiare solide și de 1,4 ori mai mari să creeze valoare extinsă pentru clienți și societate.

Sustenabilitatea capitalului uman și inteligența artificială

Sustenabilitatea capitalului uman a devenit esențială în obținerea echilibrului dintre performanța umană și cea financiară. Cu toate acestea, doar 6% dintre organizații înregistrează progrese reale în asumarea acestui concept ca strategie de business.

„Prin integrarea capitalului uman în strategia de business, organizațiile își pot asigura succesul pe termen lung, demonstrând că a investi în oameni și în performanța lor nu reprezintă doar o obligație morală, ci și una de business.

Angajații care percep stabilitate și se simt conectați la locul de muncă au mai multe șanse să aibă încredere în organizația lor și să contribuie în mod semnificativ la îmbunătățirea rezultatelor financiare. Pe de altă parte, evoluțiile din tehnologie sunt incontestabile, iar beneficiile generate în diverse activități nu pot fi ignorate.

Dar cele două componente ale forței de muncă – soluțiile informatice și personalul uman – sunt complementare și trebuie doar să se găsească varianta optimă de integrare, astfel încât să crească productivitatea, pe de o parte, și, pe de altă parte, să fie stimulată creativitatea, inovarea și implicarea angajaților în activitatea de zi cu zi”, a declarat Raluca Bontaș, Partener, Deloitte România.

Studiul relevă că utilizarea inteligenței artificiale poate contribui la creșterea productivității, dar poate crea și incertitudine în rândul angajaților. Mai mult de jumătate (54%) dintre aceștia sunt îngrijorați de estomparea granițelor dintre munca realizată de oameni și cea efectuată de tehnologie.

Revizuirea criteriilor de atragere și rolului managerilor

În acest context, aproape 70% dintre lideri recunosc importanța revizuirii criteriilor de atragere și menținere a angajaților, pentru a reflecta modul de colaborare dintre oameni și tehnologie. Cu toate acestea, doar 6% au făcut progrese semnificative în această direcție.

piața muncii, inteligență artificială
SURSA FOTO: Dreamstime

Organizațiile conștientizează necesitatea redefinirii rolului de manager, astfel încât cei aflați în astfel de poziții să se concentreze pe oameni și pe regândirea modului de lucru. Studiul subliniază că un management puternic este corelat cu o performanță financiară superioară cu până la 15%.

Echilibrul între agilitate și stabilitate în organizații

Pentru angajatori, este esențial să asigure un echilibru între nevoia de agilitate și stabilitatea de care au nevoie angajații. 85% dintre lideri spun că organizația trebuie să devină mai agilă pentru a face față schimbărilor frecvente, în timp ce 75% dintre angajați așteaptă mai multă stabilitate în activitatea lor profesională.

Studiul scoate în evidență noi paradigme ale relației dintre organizații și oameni, într-o eră în care incertitudinea și schimbarea au devenit permanente.

„Per ansamblu, studiul scoate în evidență noi paradigme ale relației dintre organizații și oameni. Într-o eră în care incertitudinea și schimbarea au devenit permanente, companiile care investesc strategic în performanța umană reală vor deveni liderii de mâine.

Cred că echilibrul dintre rezultatele economice și cele umane nu mai poate fi tratat superficial sau opțional, ci devine o prioritate esențială pentru supraviețuirea și succesul organizațiilor pe termen lung.

Provocarea reală este să avem curajul să renunțăm la paradigme tradiționale și să adoptăm soluții creative și sustenabile pentru viitorul muncii”, a afirmat Doina Patrubani, Senior Advisor, Human Capital, Deloitte România.

Factorii care motivează angajații să performeze

În ceea ce privește factorii care îi motivează pe angajați, recompensele financiare sunt plasate pe primul loc (32%), urmate de siguranța locului de muncă (21%) și munca de echipă (18%).

Studiul Deloitte 2025 Global Human Capital Trends a fost efectuat în rândul a 10.000 de lideri de business și de resurse umane din 93 de țări, inclusiv România, pentru a analiza perspectivele liderilor și ale angajaților asupra schimbărilor și tendințelor din piața muncii.