România stătea deja prost la capitolul plăţi cu cardul la comercianţi. Iar datele BNR arată că situaţia s-a înrăutăţit în ultimul an, ponderea plătilor cu cardul scăzând în detrimentul retragerilor de la bancomat. Acesta este unul din motivele pentru care clienţii români sunt asaltaţi cu concursuri organizate de bănci şi de Visa şi Mastercard, care le promit premii pentru plata cumpărăturilor cu cardul.

BCR a anunţat ieri rezultatele campaniei prin care erau promise bonusuri la cumpărăturile cu carduri: de 0,6% din valoarea cumpărăturilor, în cazul cardurilor de credit şi de 0,3% – la cele de debit. În perioada 1 iunie – 30 septembrie 2009, BCR a acordat clienţilor bunusuri de aproximativ 1,55 milioane lei, în total. Efectul campaniei: ponderea tranzacţiilor efectuate cu cardurile la POS-urile comercianţilor a crescut în luna septembrie la 24%, cu şase puncte procentuale mai mult decât în luna similară a anului trecut.

Potrivit lui Igor Zganjer, directorul Direcţiei de Carduri a băncii, „această creştere a fost influenţată de programul special de loialitate desfăşurat de noi, în pofida contextului economic dificil.  Programul de loialitate i-a determinat pe utilizatorii de carduri să renunţe la numerarul de la ATM-uri ceea ce a generat o scădere a ponderii tranzactiilor la ATM de la 82% în 2008 la 76% în 2009. Oamenii încep să înţeleagă avantajele şi beneficiile plăţilor direct cu cardul.”

Cu o pondere de 24% a plăţilor la comercianţi, în totalul tranzacţiilor cu cardul, BCR se situează mult peste media pieţei.

Potrivit statisticilor BNR, ponderea valorii tranzacţiilor la POS din totalul tranzacţiilor cu cardul era, la sfârşitul lui iunie, de 12,54%, în scădere faţă de perioada similară a anului trecut, când ponderea era de 13,71%.

Pe lângă campania BCR, pe piaţă există şi alte promoţii – organizate de MasterCard şi Visa-Raiffeisen care urmăresc acelaşi obiectiv: să convingă utilizatorii să plătească cumpărăturile cu cardul.

Raiffeisen Bank are între 5 octombrie şi 15 noiembrie o campanie adresată posesorilor de carduri VISA Electron. După două tranzacţii, clientul este înscris automat în tragerea la sorţi pentru un premiu care constă într-o excursie de 2 persoane la un concert la Londra.

Simultan, şi MasterCard Europe a lansat o promoţie pentru plata cu cardurile Maestro. Clienţii care achită cu cardul cumpărăturile din hypermarket-urile Carrefour, Real, Auchan si Cora primesc un carton asemănător unui card, care odată trecut printr-un aparat asemnător POS-ului le arată dacă au câştigat sau nu unul dintre premiile în valoare totală de peste 300.000 de lei.

Mai multe carduri, mai puţine plăţi

Dacă în trecut, unul din principalele argumente pentru ponderea mică a plăţilor cu cardul era faptul că existau prea puţine locaţii care acceptau astfel de plăţi, argumentul nu mai stă în picioare. Numărul de POS-uri (dispozitive prin care se trece cardul în momentul plăţii) este în continuă creştere, în iunie existând  aproape 99.000 de asfel de terminale, faţă de doar 46.000 în 2006. 

Principala explicaţie ţine mai degrabă de reticenţa utilizatorilor faţă de tranzacţiile cu cardul, mai ales în cazul persoanelor în vârstă sau a celor din mediul rural, obişnuite cu tranzacţiile cash. 

Piaţa cardurilor în cifre

  • Număr de carduri: 12.740.072 de carduri valide în iunie 2009, faţăă de 12.871.127 de carduri în perioada similară a lui 2008
  • Număr tranzacţii la comerciant: 18,92 milioane, în creştere faţă de perioada similară a anului trecut. 
  • Valoarea totală a plăţilor cu cardul: 3.080,77 lei (iunie 2009), faţă de 3.084,84 milioane lei (iunie 2008) 
  • Valoarea medie a unei plăţi cu cardul: 162,83 (iunie 2009), faţă de 190,66 lei în iunie 2008
  • Număr retrageri numerar de la bancomant: 54 milioane (iunie 2009), faţă de 51,8 (iunie 2008)
  • Valoarea medie a unei retrageri de la bancomat: 374,59 lei (iunie 2009), faţă de 397,98 (iunie 2008)
  • Număr de bancomante din România: 9.553 în iunie 2009 şi de 8.307 cu un an în urmă.