Dan Motreanu, despre strategia Comisiei Europene pentru Regiunea Mării Negre
Dan Motreanu a spus că a solicitat Comisiei Europene fonduri pentru extinderea Portului Constanța și modernizarea porturilor Midia și Mangalia. El a subliniat că Uniunea Europeană a anunțat investiții în infrastructura de transport din regiune – inclusiv porturi, căi ferate și aeroporturi – pentru a susține logistica necesară în contextul transportului de echipamente militare grele.
„Comisia Europeană propune o strategie pentru regiunea Mării Negre, o strategie pentru care diplomația română a acționat în ultimii ani de zile. România și Bulgaria sunt țările UE de pe coasta Mării Negre.
În calitate de europarlamentar, am cerut Comisiei finanțare pentru extinderea Portului Constanța și modernizarea porturilor Midia și Mangalia. UE anunță acum că va investi în modernizarea porturilor, căilor ferate și aeroporturilor din regiune, pentru a face față echipamentelor militare grele”, a scris acesta pe Facebook.
Europarlamentarul PNL a transmis că, în contextul războiului declanșat de Rusia împotriva Ucrainei, noua strategie a Uniunii Europene are ca scop întărirea securității europene. Acesta a precizat că va fi înființat un Centru pentru Securitatea Maritimă a Mării Negre, menit să protejeze infrastructura critică maritimă, să consolideze cooperarea regională în neutralizarea minelor și să reducă riscurile pentru mediu și siguranța maritimă.
Acesta a subliniat, de asemenea, că regiunea Mării Negre este expusă acțiunilor hibride, motiv pentru care una dintre prioritățile UE este combaterea atacurilor cibernetice, a dezinformării și a altor amenințări ostile. Uniunea Europeană își va intensifica cooperarea cu statele din regiune, precum Ucraina, Republica Moldova, Georgia, Turcia, Armenia și Azerbaidjan.
Totodată, Dan Motreanu a menționat că vor fi dezvoltate rețele de transport, energie și comunicații digitale pentru a exploata potențialul economic al regiunii Mării Negre, care reprezintă o punte între Europa și Asia Centrală prin Caucazul de Sud. În plus, comunitățile de coastă și sectoarele economiei albastre vor fi sprijinite să facă față mai bine efectelor războiului și schimbărilor climatice, precum și să valorifice oportunitățile de dezvoltare durabilă.
România, un pilon-cheie în securitatea energetică a Europei
În altă ordine amintim că recent, România și-a consolidat poziția strategică în sectorul energetic european prin finalizarea gazoductului Tuzla–Podișor, o investiție de aproximativ 500 de milioane de euro. Această nouă infrastructură permite crearea unor rute suplimentare pentru transportul gazelor naturale provenite din Marea Neagră, Turcia, Grecia și Azerbaidjan spre centrul Europei.
Proiectul strategic al României privind transportul gazelor naturale din Marea Neagră, gazoductul Tuzla–Podișor, este aproape de finalizare, fiind realizat în proporție de 99,95%. Potrivit directorului general al Transgaz, Ion Sterian, recepția lucrării este programată pentru luna iulie.
Cu o lungime de 310 kilometri și o valoare estimată la circa 500 de milioane de euro, această conductă este una dintre cele mai semnificative investiții energetice ale țării. Mai multe puteți citi aici.