Un studiu realizat de compania de date auto carVertical a dovedit faptul că activitatea cumpărătorilor de pe piața de mașini second-hand fluctuează semnificativ pe parcursul anului.

carVertical, specialiști în second-hand

În iunie, pe platforma carVertical au fost verificate cele mai puține mașini, reprezentând 7,6% din numărul total de rapoarte istorice achiziționate de utilizatorii serviciilor companiei pe tot parcursul anului. Decembrie, cu 7,8%, a fost pe locul doi și luna mai, pe trei, cu 8% din totalul anual de rapoarte. Inclusiv second-hand.

Matas Buzelis, expert auto la carVertical, a explicat recent că activitatea mai scăzută a cumpărătorilor în lunile mai și iunie este influențată de tendințele sezoniere ale pieței auto. Potrivit acestuia, în general, interesul pentru achiziționarea de mașini crește după trecerea iernii, deoarece cumpărătorii își doresc să își schimbe vehiculele pe măsură ce vremea se îmbunătățește. Cu toate acestea, Buzelis a subliniat că pe măsură ce vară se apropie, activitatea pe piața auto tinde să încetinească din nou. Motivul principal, conform expertului, este că mulți consumatori se orientează mai mult către călătorii și activități în aer liber, lăsând în plan secund cumpărarea de vehicule.

„Activitatea mai scăzută a cumpărătorilor din lunile mai și iunie poate fi atribuită tendințelor sezoniere de pe piața auto. După trecerea iernii, interesul pentru achiziționarea de mașini crește de obicei pe măsură ce cumpărătorii caută să-și schimbe mașinile. Cu toate acestea, pe măsură ce se apropie vara, activitatea încetinește din nou, mulți oameni orientându-se mai mult către călătorii și activități în aer liber în detrimentul cumpărării de mașini”, explică Matas Buzelis, expert auto al carVertical.

Reducerile de vară

În timpul verii, mulți vânzători oferă reduceri pentru modelele de mașini mai vechi pentru a face loc stocului nou. Acest lucru creează o oportunitate pentru cumpărători de a-și schimba mașina, aceștia putându-și achiziționa o mașină mai nouă la un preț atractiv.

Cele mai populare luni pentru cumpărarea unei mașini sunt octombrie (cu 9,3% din toate verificările efectuate anual pe carVertical), noiembrie (8,8%) și septembrie (8,7%). Mulți cumpărători se grăbesc să achiziționeze un vehicul înainte de venirea iernii, toamna devenind astfel o perioadă extrem de activă pe piața mașinilor rulate. Cu toate acestea, cererea crescută din această perioadă duce și la prețuri mai mari, astfel încât cumpărătorii ar trebui să fie pregătiți să cheltuiască mai mult dacă cumpără toamna.

Puteți economisi bani dacă așteptați momentul potrivit

Sfârșitul anului este un moment favorabil pentru schimbarea mașinii. Pentru a-și îndeplini obiectivele de vânzări și pentru a scăpa de modelele mai vechi înainte de Anul Nou, dealerii de mașini oferă adesea reduceri sau stimulente suplimentare.

„Mulți oameni nu vor să cumpere o mașină chiar înainte de finalul anului. Deoarece este nevoie de mai mult timp pentru a vinde un vehicul în această perioadă, cumpărătorii pot avea o putere de negociere mai bună și pot obține un preț mai mic”, explică Buzelis.

Pentru companii, sfârșitul exercițiului financiar semnalează adesea că este timpul să își actualizeze flota auto, ceea ce duce la introducerea pe piață a unui număr mai mare de vehicule provenite din flote.

Odată ce iarna se încheie, șoferii încep să caute vehicule noi și piața devine mai activă. Pe măsură ce vânzătorii observă creșterea interesului din partea cumpărătorilor, devin mai puțin dispuși să negocieze prețurile.

Deși lunile de iarnă și cele de vară pot oferi oportunități bune de a găsi o mașină la un preț atractiv, experții sfătuiesc cumpărătorii să nu achiziționeze niciun vehicul în grabă.

„Cumpărarea unei mașini second-hand vine întotdeauna cu anumite riscuri, așa că este important să luați decizii bine informate, să cercetați istoricul mașinii, să efectuați un test drive și să inspectați vehiculul la un service autorizat înainte de a lua o decizie”, ne sfătuiește Buzelis.

Metodologie

Cercetarea carVertical a examinat rapoarte istorice reale, achiziționate de utilizatorii serviciilor companiei în 2024. Pentru a determina care luni au fost cele mai active pe piața de mașini second-hand, numărul total de verificări aferent fiecărei luni a fost împărțit la numărul total de verificări efectuate în tot anul, oferind o perspectivă asupra tendințelor sezoniere ale activității cumpărătorilor.