Inundațiile care au devastat recent localități din județele Suceava și Neamț au adus cu ele nu doar pierderi materiale și umane, ci și o serie de gesturi politice interpretate ca lipsite de empatie. În centrul acestui val de controverse se află George Simion, Călin Georgescu și mai mulți reprezentanți AUR, care au fost acuzați că folosesc suferința sinistraților pentru a-și construi imaginea publică. Prezența acestora în zonele afectate a stârnit nemulțumiri atât în rândul localnicilor, cât și al salvatorilor care se aflau acolo încă de la începutul dezastrului.
Tragedia din Broșteni, prilej de teatru politic jucat de George Simion și Călin Georgescu
Tragedia care a lovit Broșteniul a fost una devastatoare, iar localnicii s-au trezit cu gospodăriile sub ape. În mijlocul acestui haos, Călin Georgescu a apărut la fața locului, flancat de bodyguarzi, într-o vizită prezentată drept una de „sprijin”.
Deși a declarat că vine cu „iubire și empatie”, discursul său s-a axat pe concepte vagi și mesaje motivaționale.
„Am venit să-i ajutăm pe cei de aici. Au nevoie de empatie, de iubire, de liniște. (…) Nu-i o situație simplă, dar cu iubire și cu empatie se rezolvă. Dacă avem sufletul curat trecem peste orice.
Bunătatea și iubirea au prins aripi astăzi la Broșteni. Și, practic, românul își dovedește măreția și curajul. Dacă erau baraje făcute nu se întâmpla așa ceva”, a spus Georgescu.

Vizita sa a părut mai degrabă regizată pentru camere, nu pentru nevoile oamenilor. Pe străzile pline de mâl, acesta s-a plimbat fără a interacționa direct cu sinistrații sau fără a se implica în eforturile de curățare.
Imaginea politică, prioritate pentru Simion și reprezentanții AUR
Tragedia a devenit o ocazie pentru mai mulți membri AUR de a se promova public în mijlocul dezastrului.
Mai mulți reprezentanți locali ai partidului au apărut în Broșteni îmbrăcați în haine curate, purtând vizibil logo-ul formațiunii. Pozele și clipurile video realizate cu această ocazie i-au arătat în ipostaze care nu reflectau realitatea din teren. Niciunul nu părea să fi pus mâna pe o lopată, iar hainele erau complet lipsite de urme de noroi.
Prezența lor nu a fost asociată cu eforturi concrete de ajutorare, ci cu o campanie de imagine clar direcționată. Deși unii localnici, emoționați de vizită, au văzut în gesturile lor o formă de sprijin moral, mulți salvatori au remarcat lipsa de implicare reală.

George Simion nu a ratat nici biserica din Broșteni, ca să nu rateze sensibilizarea celor vizați.
Cătălin Urdoi: Toate sucursalele AUR au primit ordin să se miște urgent spre Broșteni
Tragedia a scos la iveală o ruptură clară între acțiune reală și aparență, reliefată de reacțiile celor implicați în teren.
Fotograful Cătălin Urdoi, cunoscut pentru promovarea Bucovinei, a criticat dur prezența liderilor AUR, pe care a descris-o drept „o operațiune de marketing”. Potrivit lui, George Simion nu s-a implicat în primele zile și a reacționat doar după ce lipsa sa de reacție a fost evidențiată public.
„Exact cum am anticipat, odată cu postarea de acum două zile despre lipsa de implicare și impostura lui Simion, acesta a decretat, în stilul cunoscut, o nouă operațiune de marketing în rândul partidului, de data asta fără miză electorală, ci mai degrabă un demage control prost mascat, ca să salveze aparențele nepăsării lui și ale întregii mișcări suveraniste sau cum s-o mai chema ea în bula lor.
Tot ce urmează s-a întâmplat la câteva ore după postarea mea. Primul care a ieșit cu un mesaj, deși avusese trei zile la dispoziție în care nu a mișcat un deget, a fost guru, care a decretat mobilizarea adepților pentru ziua de 1 august. Nicio strategie, niciun plan, doar o incantație pseudo-dacică aruncată în eter, suficientă cât să întărâte publicul.
Bre, Căline, logistica în cazuri de urgență e ceva mai complicată decât ordinul pe unitate și pozatul cu glezna sprijinită pe cazma, dar asta contează mai puțin, important e efectul pe rețeaua de adepți, tu știi bine rețetarul, nu ești prost, tu l-ai scris.(…)”, a scris Cătălin Urdoi.
Urdoi a descris întreaga acțiune ca fiind grăbită și fără coordonare, o simplă „campanie de selfie-uri și interviuri”, fără nicio contribuție reală la salvarea sinistraților.
Strategii de imagine în locul ajutorului concret
Tragedia a fost înlocuită de mesaje emotive, înregistrări dramatice și declarații fără acoperire logistică.
George Simion a reapărut în peisaj doar după ce criticile publice au început să se adune. Vizibil iritat că imaginea sa publică era afectată, a început să distribuie poze și videoclipuri cu colegi din partid aflați în teren, înfățișați impecabil, fără nicio urmă de efort.
„În paralel, toate sucursalele AUR au primit ordin să se miște urgent spre Broșteni, mai ales cei mai de aproape, să înceapă campania de selfie-uri și interviuri, unde au început să afirme cum că sunt acolo „din prima clipă”. Nimic mai fals. Nu au fost. Nu până miercuri. O spun localnicii, o spun imaginile, o spun toate documentările de la fața locului. Singurii care au fost cu adevărat acolo au fost autoritățile statului român și voluntarii care s-au pus în mișcare din ziua zero, fără camere, fără postări, fără hashtag-uri, ci doar cu apeluri de mobilizare pentru cei care o fac sincer, nu forțați și nu pentru campanii de imagine.
Ulterior a apărut și Simion, într-un clip filmat din locul în care era, probabil, la odihnă, vizibil deranjat că i-am stricat siesta. A înțeles subit că în Bucovina sunt inundații și a început să se simtă „frământat” de grija pentru oameni. De acolo și până la drama din teren era drum lung, timp în care a început să reposteze poze și filmări primite de la oameni din partid, cu lopeți curate și tricouri neatinse de noroi. Emoția momentului impunea un efort minim, doar vestele galbene inscripționate cu AUR mai stricau regia, făcând evidentă campania de imagine pe care au fost forțați s-o inventeze”, mai scrie Urdoi.
Imediat după apariția lui Simion în zonă, localnicii au fost cooptați în scenete filmate pentru rețelele sociale, în care politicianul apărea preocupat, în timp ce victimele tragediei deveneau figurante într-o regie politică superficială.
„A ajuns și el, spre seară. Și ce-a făcut? Ce știe mai bine. A mimat, s-a folosit de oameni, a mințit. A plimbat oameni suferinzi după el, în timp ce se filma, profitând de vulnerabilitatea lor, și a continuat cu minciuna că nu au fost trimise mesaje RoAlert, în condițiile în care autoritățile și localnicii din Broșteni spun exact contrariul. Circ, Simioane. Un circ ieftin, cinic, penibil, cu decoruri tragice și suflete reale aflate în suferință, din care tu încerci să-ți faci capital de imagine. Ești un impostor cu pretenții de salvator închipuit, care se joacă cu disperarea oamenilor.
Azi trebuie să apară și guru, probabil între două citate din „Stăpânul Inelelor” și o mână întinsă spre pupat, n-o să facă nimic concret, dar să fiți siguri că la scurt timp după „vizita în teritoriu” TikTok-ul va fi inundat cu clipuri sfâșietoare, pline de greșeli gramaticale, în care vi se va explica, printre lacrimi și zoomuri dramatice, că așa arată compasiunea și că turul doi e deja în desfășurare, din august, gata, avem președinte”, mai scrie acesta.
Autoritățile, singurele prezente de la începutul crizei
Tragedia din Broșteni a fost gestionată încă din primele ore de forțele statului și de voluntari dedicați.
În timp ce reprezentanții AUR se aflau în deplasări planificate pentru PR, mii de jandarmi, echipe ale DSU și sute de voluntari lucrau zi și noapte pentru a reda un minim de normalitate oamenilor afectați. Au fost trimise locuințe modulare, alimente și apă, iar lucrările de consolidare a malurilor au fost inițiate de echipe specializate.
„Între timp, Bolojan și Nicușor trimit ajutoare de zile bune: căsuțe modulare și tot ce mai e nevoie pentru o minimă normalitate într-un peisaj dezastruos. Mii de jandarmi, DSU și sute de voluntari sunt acolo din prima clipă, asigurându-se că oamenii au apă și mâncare, în timp ce Georgescu și Simion își luau „informația” din apa pentru cafea”, scrie fotograful.
Atenția publică a fost, astfel, distrasă de la eforturile reale către un spectacol mediatic fără substanță, în care tragedia a fost transformată în fundal pentru o imagine politică fabricată.
„E trist, e cinic, dar e real. Și dacă nici realitatea asta nu vă trezește din somnul dulce al suveranității de conjunctură, atunci nimic nu o va face”, încheie Urdoi mesajul.