Înmatriculările vehiculelor comerciale pentru transportul de pasageri urcă puternic
Potrivit INS, înmatriculările de vehicule pentru transportul pasagerilor au crescut cu 1,9% în T2 2025 comparativ cu perioada similară din 2024, totalizând 140.029 unități.
Creșterea este susținută în special de autobuze și microbuze, care au urcat cu 46,6%, și de mopede și motociclete, cu un plus de 21,1%. Autoturismele au înregistrat o creștere marginală de 0,7%.
Când vine vorba exclusiv de vehicule noi pentru pasageri, datele surprind o realitate diferită: scădere de 38,1% la autoturisme, în contrast cu o majorare de 70,7% la microbuze și 25,5% la motociclete. Această evoluție sugerează o preferință în creștere pentru alternativele de transport urban și rural, precum și o presiune economică asupra achiziției de autoturisme noi.
Creștere generalizată pentru vehiculele de transport mărfuri
În T2 2025, înmatriculările noi pentru transportul mărfurilor au crescut cu 8,1% față de aceeași perioadă din 2024, atingând 31.786 unități. Cele mai mari creșteri s-au înregistrat la remorci și semiremorci (+21,1%) și autotractoare (+4,5%).
Totuși, la nivelul vehiculelor rutiere noi pentru mărfuri, scăderea la autocamioane este semnificativă: -31,9%. În schimb, autotractoarele noi au crescut cu 10,1%, iar remorcile și semiremorcile cu 20,1%. Aceste cifre pot reflecta o tendință de reînnoire parțială a flotelor sau o adaptare la condițiile logistice regionale.
Comparativ cu trimestrul I al aceluiași an, creșterea trimestrială a fost de 3,3% pentru vehiculele de pasageri și 11,1% pentru cele de marfă.
Vehiculele second hand domină în continuare piața auto din România
Unul dintre cele mai relevante aspecte scoase în evidență de INS este ponderea în creștere a autoturismelor second hand importate. În T2 2025, acestea au ajuns să reprezinte 76,3% din totalul înmatriculărilor noi de autoturisme — cu 14,9 puncte procentuale mai mult față de T2 2024.
Fenomenul reflectă o piață auto în care preferințele consumatorilor migrează clar spre variante mai accesibile, dar mai poluante și cu durată de viață mai redusă.

Euro 4 domină, iar Non-Euro rămâne îngrijorător de prezent
La sfârșitul trimestrului analizat, 64,8% dintre vehiculele înmatriculate respectau normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6. Totuși, aproape 10% din vehicule sunt clasificate drept Non-Euro, un procent alarmant în contextul obiectivelor de mediu asumate de România.
Pentru autoturisme, norma Euro 4 deține cea mai mare pondere (32,8%). În schimb, la autobuze și microbuze, predomină vehiculele Euro 3 (22%), iar la motociclete și mopede, cele Non-Euro (22,9%).
Autocamioanele sunt dominate de vehicule Euro 3 (26,8%), în timp ce la autotractoare, Euro 6 este norma principală (45,9%). În ceea ce privește vehiculele rutiere pentru scopuri speciale, aproape un sfert (22%) sunt încă Non-Euro.