Companiile de asigurare au solicitat amânarea aplicării constatării amiabile, însă Comisia de Supraveghere le-a respins cererea. De la 1 iulie, constatul amiabil devine o opţiune pentru proprietarii maşinilor cu RCA, dar aplicarea rămâne neclară.

Angajaţii companiilor de asigurare care se ocupă de rezolvarea daunelor auto au mai multe întrebări decât certitudini referitoare la modul în care vor fi soluţionate dosarele apărute în urma constatării amiabile a accidentelor. Marea problemă pentru aceştia este cum se va decide care dintre şoferi este vinovat de producerea accidentului în anumite situaţii.

Procedura de constatare amiabilă se poate aplica numai în cazul accidentelor uşoare, în care au fost implicaţi doi şoferi. Aceştia vor completa un formular standardizat pe care îl dau asigurătorului pentru a deschide dosarul de daună şi pentru a primi autorizaţia de reparaţie a maşinii avariate. Acum, şoferii implicaţi într-un astfel de accident fără vătămări corporale sunt obligaţi să îl raporteze la Poliţie, unde stau la cozi ore bune.

De la mijlocul anului, orele de la cozi vor fi înlocuite de completarea unui formular cu numeroase rubrici. În plus, cei doi asiguraţi trebuie să se înţeleagă asupra detaliilor referitoare la modul în care a avut loc ciocnirea dintre cele două maşini. Şoferii vinovaţi de producerea unei tamponări care vor apela la constatarea amiabilă vor beneficia de un bonus: nu vor mai primi punctele penalizatoare de la Poliţie. În schimb, viitoarea poliţă RCA îi va costa mai mult. Totodată, în cazul în care şoferii implicaţi în accident nu se pun de accord asupra detaliilor care trebuie completate în formular, se pot duce să declare accidentele la Poliţie.

Interpretări diferite

Uniunea Naţională a Asigurătorilor din România (UNSAR) a solicitat Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) amânarea datei de aplicare a constatării amiabile, dar autoritatea de reglementare a respins această cerere. Reprezentanţii UNSAR au refuzat să facă orice comentarii referitoare la dispută. În schimb, oficialii CSA afirmă că cererea UNSAR apare deoarece unele companii de asigurare nu sunt încă pregătite. „Anul trecut s-a amânat pentru că nu erau pregătiţi. Am înţeles atunci că nu sunt pregătiţi, dar nici acum nu sunt pregătiţi, când o să fie pregătiţi? De exemplu, în Bulgaria se practică de doi ani“, afirmă vicepreşedintele CSA, Constantin Buzoianu. El afimă însă că asigurătorii importanţi de pe piaţă sunt pregătiţi pentru aplicarea constatării amiabile. Completarea formularului nu presupune recunoaşterea vinovăţiei de către unul dintre şoferii implicaţi, aceasta urmând să fie stabilită pe baza informaţiilor completate. Pentru ca angajaţii a două companii de asigurări să poată da acelaşi verdict în cazul aceluiaşi accident, companiile de asigurări au încheiat un protocol. Înţelegerea include o serie de principii, care vor fi respectate când se va stabili şoferul vinovat, şi scheme, precum cele din cărţile de legislaţie rutieră, menite să uşureze munca angajaţilor din asigurări care se ocupă de soluţionarea daunelor. În plus, acestea ar trebui să asigure o interpretare unitară a situaţiilor la nivelul pieţei de asigurări.

Chiar dacă protocolul a fost conceput de o comisie de lucru din cadrul UNSAR şi a fost semnat de reprezentanţii tuturor asigurătorilor care vând RCA, documentul ridică mai multe probleme de interpretare. Neînţelegerile au apărut clar în cadrul unei întâlniri desfăşurate săptămâna trecută între reprezentanţii asigurătorilor şi cei ai CSA. Cea mai dificilă pare a fi stabilirea şoferului vinovat în cazul anumitor tipuri de accidente. „Sunt cazuri pre­văzute în protocol. Dumneavoastră l-aţi creat, dumneavoastră l-aţi semnat“, le-a spus Marinela Nemeş, directorul direcţiei juridice a CSA, reprezentanţilor asigurătorilor care ridicau întrebări. În plus, nu toţi reprezentanţii asigurătorilor ştiau principiile parafate prin protocol – de exemplu, că nu contează viteza cu care au circulat autovehiculele implicate în accident. Stabilirea vinovăţiei unui şofer este importantă, deoarece pe poliţa RCA a acestuia urmează să fie reparată maşina condusă de şoferul nevinovat.

Cazuri cu ambii şoferi vinovaţi

– Staţionare sau oprire neregulamentară

– Nu se poate stabili ce culoare avea semaforul în momentul producerii acci­den­tului

– Accidentul s-a produs din cauza nerespectării mai multor interdicţii de aceeaşi natură

– Nu se poate stabili în ce sens circulau vehiculele implicate în accident

Nu influenţează verdictul

– Viteza maşinii în momentul acciden­tului

– Iluminarea maşinii implicate în accident

– Gradul de supraîncărcare al vehiculului

– Semnalizarea (mai puţin semnalizarea staţionărilor şi opririlor nere­gulamen­tare)

– Vehiculele aflate în pană