Consiliul Concurenţei a propus, în urma unei investigaţii făcute pe piaţa de retail, eliminarea unor taxe, cum ar fi taxa pentru acoperirea cheltuielilor de extindere, a celei percepute pentru a acoperi riscul nevânzării produselor şi eliminarea clauzei clientului celui mai favorizat.

Autoritatea de reglementare în domeniul concurenţei a anunţat finalizarea unei investigaţii în ceea ce priveşte piaţa comercializării produselor alimentare, analiză începută în luna martie a anului trecut şi care a avut ca scop identificarea eventualelor practici care ar putea distorsiona mediul concurenţial.

Eliminarea taxelor, în topul recomandărilor

Principalele recomandări ale Consiliului Concurenţei sunt eliminarea taxelor, pentru care nu se poate observa o legătură directă şi imediată cu contraprestaţia comercianţilor, cum ar fi taxa pentru acoperirea cheltuielilor de extindere sau modernizare a reţelei de magazine sau taxe percepute pentru a acoperi într-un fel sau altul riscul nevânzării produselor.

„Consiliul Concurenţei mai cere şi eliminarea clauzei clientului celui mai favorizat din relaţiile comerciale dintre comercianţi şi furnizori. Această clauză presupune existenţa unei înţelegeri între comercianţi şi furnizori, prin care furnizorii vând acelui comerciant produse la cel mai mic preţ”, a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Opt categorii de produse au fost investigate

În plus, Consiliul Concurenţei solicită ca responsabilitatea alocării spaţiului la raft să rămână în sarcina comerciantului, pentru a garanta tratamentul egal al furnizorului.

În cadrul investigaţiei au fost analizate opt categorii de produse, considerate ca având un impact important asupra obiceiurilor de consum ale populaţiei. Aceste produse sunt laptele, ouăle, carnea de porc, carnea de pasăre, uleiul, pâinea, mezelurile şi vinul.

Marii retaileri, suspectaţi pentru că s-ar fi înţeles la preţ

În urma analizei au fost declanşate şi patru investigaţii privind posibila încălcare a legii concurenţei. Acestea se referă la companiile Metro Cash&Carry Romania, real,-Hypermarket Romania, MGB Metro Buying Group, Selgros Cash&Carry, Billa, Mega Image, CDE R Interex şi furnizorii acestora.

Totodată, Consiliul Concurenţei a amendat companiile Billa România, Pic şi Spar, cu aproximativ 850.000 euro, pentru furnizarea de informaţii incorecte, referitor la clauza clientului celui mai favorizat.

Potrivit investigaţiei instituţiei, la nivelul anului 2008, balanţa comerţului cu produse alimentare a fost înclinată spre comerţul tradiţional, prin magazine de mic dimensiuni şi de cartier, care au rulat aproximativ 60% din totalul vânzărilor, în timp ce comerţul modern, respectiv supermarketurile, hipermarketurile şi discounterii au avut o pondere de 40%.

SURSA: Mediafax