Un zbor de două ore până la Munchen, urmat de alte aproape trei ore de mers cu mașina între aeroportul Franz Josef Strauss și mica localitate austriacă Saalfelden am Steinernen Meer de lângă Zell am See te poartă către hotelul în care își are baza ediția din iarna lui 2017 a Mercedes-Benz Driving Events Austria. Gut Brandelhof este ascuns în mijlocul Alpilor și, pe lângă un peisaj spectaculos și camere confortabile, oferă acces facil la unul dintre circuitele de teste ale ÖAMTC, corespondentul austriac al Automobil Clubului Român (ACR). Mai mult chiar, hotelul are un teren de golf pe care specialiștii Mercedes-Benz l-au transformat prin inundare – beneficiind și de cele -14 grade Celsius din atmosferă – într-un patinoar, iar la mai puțin de 3 kilometri se află un lac acoperit și el de un strat de peste 30 cm de gheață.

Invitație la dans

Încă de la primele ore ale dimineții, instructorii Mercedes-Benz își așteaptă cursanții în parcul închis alături de câteva zeci de mașini. Sunt aliniate pe o latură a hotelului cam toate modelele producătorului german, de la micul A klasse până la GLE sau S klasse. La o privire mai atentă lipsesc din gamă doar impozantul GLS și B klasse, iar unitățile G klasse sunt utilizate strict ca mașini de însoțire și asistență pentru cele cinci grupuri care vor ocupa, într-o ordine desăvârșită, cele cinci zone de testare și antrenament. În schimb se remarcă printre caroseriile care strălucesc în lumina soarelui înghețat al dimineții câțiva bolizi preparați de divizia sport AMG.

Primul grup în care suntem incluși în baza culorii ecusonului distribuit de organizatori pornește timid către terenul de golf acoperit acum de un strat gros de gheață.  Vom începe cu un slalom printre jaloane la bordul fiecărui tip de mașină aflat în portofoliul Mercedes-Benz. În funcție de dimensiuni, sistem de propulsie și tracțiune, comportamentul fiecărei mașini este diferit pe suprafețe alunecoase, iar calitatea anvelopelor este și ea un factor extrem de important. Pentru al doilea test schimbăm primul grup de mașini cu un al doilea format doar din modele Clasa E, iar scopul este acela de a ne obișnui cu comportamentul mașinii în timpul unei frânări bruște urmată de o fandare bruscă spre stânga și o revenire pe banda corectă de circulație. Desigur, totul pe o suprafață alunecoasă acoperită cu gheață.

Pe la orele prânzului ajungem și la a treia zonă de testare, lacul înghețat aflat la doar câțiva kilometri de hotel. De această dată avem de-a face cu modele AMG al căror sunet înfundat reverberează înfiorător din pereții de stâncă ai munților din jur. Cum activitatea se desfășoară pe un oval înghețat mărginit de zăpadă afânată, orice extravaganță este sinonimă cu o ieșire în decor și intervenția mașinii de asistență care ne supraveghează de la doar câțiva pași. Urcarea temperaturii exterioare către zero grade și frecarea anvelopelor Bridgestone de gheață au transformat suprafața de rulare într-un adevărat patinoar. Cu toate acestea, după câteva tururi de încălzire, instructorii par a avea câteva idei fixe: „ESP off, more speed, no brakes, just steer”. Încet, încet, cele șase mașini încep să se miște coordonat la distanțe sigure una de cealaltă, iar ieșirile în decor devin tot mai rare. Totuși, faptul că ai sub un control relativ un bolid de câteva sute de cai–putere care costă cât un apartament cu trei camere în centrul orașului te împinge să ignori parțial ideile nebune ale instructorilor, iar instinctul de conservare, face ca valsul să fie sacadat și fără pretenții la titlul de „dansator profesionist”.

Urmează o trecere rapidă într-un alt grup de mașini, tot AMG, și un nou dans nebun, mult mai avântat și mai spectaculos pe un circuit perfect rotund a cărui gheață a devenit perfectă inclusiv pentru patinatori. Teama aproape a dispărut, iar faptul că, în cele mai bine de șase ore de training nimeni nu a pățit nimic, iar mașinile sunt încă întregi, fără daune grave, îți impune un ritm alert și mișcări mult mai sigure decât la începutul acestei ediții a Mercedes-Benz Driving Events. Deplasarea „de-a latul pistei” devine o obișnuință și, atâta timp cât continui să înaintezi fără a pierde contactul cu mașina din față și fără a rămâne inert pe marginile afânate ale circuitului, totul este perfect.

Finalul apoteotic al unei zile extraordinare pentru orice iubitor de mașini și adrenalină are loc printr-un test de frânare cu impozante modele Clasa S. În toate zonele planificate de organizatori, pe lângă stabilitatea impresionantă a mașinilor, cu sau fără ESP cuplat, au ieșit în evidență caracteristicile speciale ale anvelopelor de iarnă Bridgestone. Fără o alegere corectă a acestora, orice încercare de a ține sub control dansul nebun al bolizilor la viteze care, uneori, depășeau 60  – 70 km/h ar fi fost sortită eșecului. De altfel, chiar instructorii au ținut să specifice rolul important al anvelopelor în orice moment dificil, fie că vorbim de teste pe circuit sau situații reale din traficul de zi cu zi.

Singura suprafață de contact dintre mașină și drum

Și, dacă tot vorbim de importanța anvelopelor în timul unor manevre pe drum înghețat sau umed este demn de luat în seamă un fapt ignorat de mulți șoferi. Chiar dacă te afli la bordul unei mașini performante, dotată cu sisteme de siguranță moderne, singura zonă care face legătura dintre forța mașinii și suprafața de rulare este cea a anvelopelor. Și, să nu uităm, asta înseamnă, cumulat, doar câțiva centimetri pătrați”

Utilizarea unor anvelope performante poate face diferenţa dintre o maşină care „scapă” întreagă atunci când şoferul ei este nevoit să frâneze sau să evite un obstacol şi una care necesită reparaţii mult mai scumpe decât achiziţionarea unor cauciucuri. Studiile marilor producători de anvelope arată pe deplin asta: o maşină aflată pe un drum acoperit cu zăpadă şi echipată cu anvelope de iarnă va frâna de la 50 km/h până la oprirea totală de-a lungul a 35 de metri. Acelaşi vehicul având în dotare anvelope uzate sau de vară va avea nevoie de cel puţin opt metri suplimentari. Cu alte cuvinte, atunci când maşina cu cauciucuri de iarnă ajunge la oprire totală, cealaltă va avea încă o viteză reziduală de peste 35 km/h!

Experiențe impresionante, prețuri pe măsură

Mercedes-Benz Driving Events este un program al grupului Daimler împărțit în șase categorii pe tot parcursul anului: Onroad Summer, Offroad Summer, Travel Experience, Onroad Winter, Offroad Winter și Customized Events. Cum experiența de mai sus face parte din categoria Onroad Winter să menționăm că acest tip de activități se pot desfășura în Austria, la Saalfelden am Steinernen Meer sau, chiar mai spectaculos, în Suedia, lpe lacul înghețat Sorsele.

În Austria, doritorii pot achiziționa de la echipa Mercedes-Benz Driving Events pachete care încep cu Basic Training (detinat celor care doresc să stăpânească mașina pe drumuri înghețate în situații neașteptate), la un preț de 635 de euro. Al doilea pachet, Advanced Training (cel detaliat mai sus) costă 1.675 de euro, iar al treilea – Perfection Training – costă 1.995 de euro. Un al patrulea pachet destinat clienților sau potențialilor clienți Mercedes-Benz, denumit Sports Drift Training are un preț de 725 de euro / zi sau 1.825 euro / 2 zile.

Te-ar putea interesa și: