Amanda Martin, meteorolog coordonator de la Centrul Meteorologic pentru Aviație din SUA, a explicat ce sunt aceste linii, numite contrails, și ce impact au asupra mediului.

„Contrails sunt urme de condens, lăsate în urma unui avion, compuse din picături minuscule de apă și produse secundare ale arderii combustibilului cu reacție”, explică Martin. „Contrails sunt un tip de nor creat de om”, adaugă ea, potrivit Travelandleisure.

Formarea și persistența contrails depind de mai mulți factori, inclusiv umiditatea atmosferică, temperatura aerului și altitudinea de zbor. Aerul rece și umed favorizează formarea contrails, în timp ce aerul cald și uscat le poate disipa.

Cum se formează

Uneori, te uiți la cerul din apropierea unui aeroport și vezi zeci de piste, în timp ce alteori, nu vezi deloc. Asta pentru că e nevoie de condiții atmosferice specifice pentru a crea contrails.

„Contrails se formează atunci când aerul cald provenind din evacuarea avionului se amestecă cu temperatura mai rece și mediul cu presiune mai scăzută la nivelul zborului”, spune Martin. „Acest amestec are loc direct în spatele avionului și este vizibil ca o linie efemeră desenată pe cer”, adaugă ea.

Aerul trebuie să fie și rece și umed pentru a se forma contrails. Dacă umiditatea este scăzută, aceste linii efemere se vor evapora rapid.

Dacă umiditatea este ridicată, contrails vor persista și vor crește. Vaporii de apă din evacuarea avioanelor se transformă în cristale de gheață și se combină cu apa din aer pentru a crea acești nori. Pot crește de la câteva mile până la 60 mile lungime, până la 1.300 de picioare înălțime când sunt persistente.

avion
SURSA FOTO: Pexels.com

Tipuri de contrails

Există trei tipuri principale de contrails: de scurtă durată, persistentă care nu se răspândește și persistentă care se răspândește.

„Singura diferență este în ceea ce privește durata lor, iar acest lucru depinde de modelul meteorologic la scară largă”, explică Martin. „Atunci când contrails persistente se răspândesc, vor începe să semene cu norii cirrus”, spune experta.

Cele de scurtă durată nu sunt un motiv de mare îngrijorare, deoarece se disipează rapid, dar dârele persistente pot fi o preocupare pentru mediu, deoarece pot capta căldura, care ar trebui eliberată și, în cele din urmă, pot contribui la schimbările climatice.

Impactul asupra mediului

Potrivit Agenției pentru Protecția Mediului (EPA) și Administrației Federale a Aviației (FAA), contrails nu amenință direct oamenii, dar pot contribui la schimbările climatice induse de om.

Potrivit unui studiu publicat în ianuarie 2021, contrails reprezintă 57% din contribuția aviației globale la schimbările climatice. Cu toate acestea, cele mai multe dintre aceste piste sunt formate dintr-un procent mic de zboruri.

Ar fi relativ simplu să se atenueze impactul acestor dâre prin modificarea rutelor zborurilor care, cel mai probabil, producă contrails. Acestea necesită condiții atmosferice specifice care pot fi evitate atunci când sunt planificate.

Potrivit unui alt studiu publicat în mai 2021, ar fi nevoie mai puțin de 1 miliard de dolari pe an pentru a preveni majoritatea efectelor dăunătoare ale contrails.

Potrivit unui studiu lansat în martie 2024, „evitarea acestor dâre de navigație va necesita costuri suplimentare minime (0,08 la sută) și investiții în combustibil (0,11 la sută) pentru a obține reduceri notabile ale forțării climatice ale contrails (−73,0 la sută).”

Companiile aviatice caută deja modalități de a atenua impactul contrails asupra climei. Companiile aeriene precum Air France abordează aceste preocupări de mediu prin efectuarea unor cercetări și teste amănunțite pentru a identifica când și unde este cel mai probabil să se formeze contrails, elaborând modalități de a evita aceste zone.

Breakthrough Energy a colaborat cu Google Research și American Airlines pentru a dezvolta un software care planifică rutele de zbor pentru a evita zonele în care este probabil să se formeze contrails persistente.