Prețul biletelor de avion se majorează

Companiile aeriene din SUA și Europa vor încerca să își maximizeze profitabilitatea în acest an prin majorarea prețurilor la biletele de avion. Operatorii vor să profite de creșterea călătoriilor post-COVID. Dar și să contracareze costurile ridicate generate de lipsa de avioane, afirmă investitorii și directorii intervievați de Reuters.

Marile companii aeriene se confruntă cu dificultăți în a introduce mai multe zboruri pentru a face față cererii. Ele se lovesc de probleme din cauza întârzierilor în livrarea de avioane noi din partea marilor producători, cum ar fi Airbus și Boeing. Precum și din cauza blocării la sol a avioanelor echipate cu motoare de tip RTX. Care ar putea prezenta unele defecte. Livrările limitate de noi avioane mențin prețurile la bilete la un nivel ridicat. Asta permite transportatorilor aerieni să își transfere costurile ridicate la carburant, forța de muncă și mentenanță.

Al patrulea an de creștere

Această situație a condus la un venit mediu per pasager, sau randament, de 6,2% anul trecut. Este al patrulea an consecutiv de creștere, conform datelor furnizate de Asociația Internațională a Transportatorilor Aerieni (IATA). Se estimează că randamentele vor continua să crească și în 2024. Cu toate că acest lucru va fi într-un ritm mai lent, de aproximativ 1,8%, conform prognozelor IATA.

În timpul verii, perioada cea mai aglomerată a anului, se preconizează că randamentele companiilor aeriene europene vor depăși nivelurile de anul trecut. Vor atinge un maxim de 8,5%. Acestea vor continua să crească și mai mult în 2025 pe măsură ce cererea de călătorii va persista și întârzierile în livrarea de noi avioane vor continua, conform analiștilor de la Bernstein. Potrivit acestora, cererea va fi cu 15-20% mai mare în această vară în comparație cu 2019, în timp ce capacitățile abia s-au mișcat.

„Tarifele mai mari în această vară vor impulsiona profiturile. Companiile aeriene vor face mai mulţi bani pentru că clienţii sunt în continuare dispuşi să plătească mai mult”, crede Jamie Lindsay, investitor în companii aeriene la Artemis Investment.

Revenirea din pandemie a readus pofta călătoriilor

Interviurile efectuate de Reuters cu mai mulți analiști, directori și investitori, precum și analiza datelor, evidențiază reziliența companiilor aeriene pe măsură ce se revine din pandemie. Perioadă în care avioanele au fost blocate la sol, granițele au fost închise. Companiile au contractat împrumuturi în valoare de miliarde de euro pentru a supraviețui. De asemenea, analizele arată importanța acordată de către consumatori călătoriilor și experiențelor. După mai multe luni de restricții în timpul pandemiei. Un fenomen cunoscut sub numele de „revenge travel” (călătorie din răzbunare).

Un exemplu este Wizz Air, companie la care se prognozează că randamentele vor înregistra în vara acestui an o creștere similară cu cea din 2023. Chiar dacă capacitățile de transport nu se vor schimba, afirmă Marion Geoffroy, directorul responsabil pentru Marea Britanie.

„Dacă există o capacitate limitată, atunci politica de preţuri este în creştere”, a spus Marion Geoffroy, fără a oferi mai multe detalii cu privire la amploarea creşterii.

Datele furnizate de Airlines Reporting Corp (ARC) arată că numărul biletelor de avion vândute în luna ianuarie de către agențiile de turism din SUA a atins cel mai ridicat nivel din istorie pentru această lună. Iar prețul mediu al unui bilet a înregistrat o creștere de 3% în ritm anual. Aceasta înseamnă că începând cu anul 2019 și până în prezent, prețul unei călătorii cu avionul în America de Nord a crescut cu 30%. În timp ce în Europa a înregistrat o creștere de 25%, conform firmei ForwardKeys.

Și-au revenit și călătoriile spre China

Până în prezent, creșterea prețurilor nu a avut un impact semnificativ asupra cererii. Compania aeriană United Airlines anticipează că rezervările și randamentele pe rutele transatlantice vor rămâne solide în acest an.

În plus, călătoriile în China, una dintre ultimele piețe care și-a ridicat restricțiile, și-au revenit. Iar veniturile din turism au depășit nivelurile pre-pandemie în timpul sărbătorilor de Anul Nou Lunar.

Atât timp cât perspectivele economice rămân stabile, investitorii și analiștii sugerează că consumatorii ar putea să continue să tolereze prețurile ridicate.

Cu toate acestea, există temeri că acest trend ar putea dispărea, mai ales având în vedere recesiunile recente din Japonia, Marea Britanie și Germania.

Lanțurile hoteliere Hilton Worldwide și Marriott International, precum și agenția de turism online Expedia, au semnalat deja că fenomenul „revenge travel” a luat sfârșit.

„Dacă vom observa o deteriorare continuă a pieței muncii, acest lucru ar putea începe să afecteze cererea”, afirmă Madeleine Ronner, manager de portofoliu la DWS Smart Industrial Technologies, care investește în Lufthansa și TUI.