După ani buni în care afacerile cu maşini noi din România au înregistrat declin după declin cifrele de afaceri şi profiturile au reînceput să crească. Vizibilă încă din 2014, revenirea pieţei auto româneşti nu se mai observă doar în volumul de maşini vândute ci şi în bilanţurile financiare. Există, desigur, şi excepţii.

În timp ce majoritatea importatorilor, reprezentanţelor şi dealerilor preferă să prezinte presei şi publicului larg doar cifrele aferente vânzărilor, bilanţurile financiare rămân, de cele mai multe ori, un subiect tabu. Asta în ciuda faptului că reflectă cel mai bine evoluţia unei companii. O privire atentă asupra valorilor aferente cifrelor de afaceri din 2017 relevă însă că toate companiile din Top 10 au avut o evoluţie pozitivă, în timp ce profiturile au crescut şi ele în majoritatea cazurilor.

Cifre de afaceri tot mai mari

Cifrele aferente anului 2017, raportate de importatorii şi comercianţii de maşini la Ministerul Finanţelor Publice (MFP), arată că anul trecut afacerile au mers mult mai bine decât în cel anterior. Cei mai puternici zece importatori au realizat afaceri cumulate de 13,6 miliarde de lei, în creștere cu aproape 14% față de 2016. În Top 10 liderul a rămas Renault Commercial Roumanie, companie care are în subordine mărcile Dacia, Nissan şi Renault. Divizie a grupului Renault România, aceasta a realizat anul trecut afaceri în valoare de 3,06 miliarde de lei, în creştere de la 2,55 miliarde în anul anterior.

Pe locul secund în clasament se află Porsche România, divizie a Porsche Holding GmbH cu sediul în Salzburg, care gestionează la noi soarta mărcilor Audi, Seat, Škoda, Volkswagen, Volkswagen Autovehicule Comerciale, şi Das WeltAuto (maşini de ocazie). Aceasta a înregistrat în 2017 o cifră de afaceri de 2,91 miliarde de lei, în creştere de la 2,46 miliarde în anul anterior. Locul al treilea este ocupat de reprezentanţa Mercedes-Benz, care a anunţat o creştere a afacerilor cu 5,61% până la 2,07 miliarde de lei. De altfel toate celelalte companii din Top 10 au raportat majorări ale cifrelor de afaceri. Din clasamentul alăturat lipsesc, din nefericire, două companii importante. Compania Naţională de Vânzări a Ford îşi include bilanţul în cel al firmei-mamă, Ford România, şi, prin urmare, nu este posibilă o analiză exactă a veniturilor din vânzări, iar Opel Southeast Europe LLC nu este înregistrată în România şi nu este obligată să îşi publice rezultatul financiar.

 

Profituri importante

În Top 10 al importatorilor şi comercianţilor de autovehicule după profit, majorările sunt la ordinea zilei. Cu trei excepţii importante. Mercedes-Benz România a raportat o scădedre a profitului de la 51,46 milioane de lei la 29,94 milioane, în ciuda majorării vânzărilor și a cifrei de afaceri. De asemenea, Premium Auto, importatorul mărcilor Jaguar și Land Rover, a înregistrat un recul al profitului de la 24,87 milioane de lei în 2016 la 16,05 milioane în anul 2017. Tot o scădere a profitului se observă și în cazul importatorului vehiculelor MAN, compania MHS Truck&Bus. Parte a grupului Automobile Bavaria, aceasta a înregistrat anul trecut un profit net de 10,45 milioane de lei, mult sub rezultatul de 24,73 milioane din 2016.

Cea mai profitabilă afacere cu mașini din România rămâne cea a importatorului Porsche România. Compania a raportat pentru 2017 un profit net de 107,49 milioane de lei, în creștere cu 2,23% față de anul anterior. Locul secund în clasamentul profiturilor este ocupat de Renault Commercial Roumanie cu 48,38 milioane de lei, mai puțin de jumătate din rezultatul liderului clasamentului profiturilor. O creștere impresionantă a profitului se observă în cazul BMW Vertriebs GmbH, reprezentanța BMW și Mini în România. Profitul acestei companii a crescut de la 4,49 milioane de lei în 2016 până la nu maimpuțin de 23,71 milioane de lei anul trecut. 

Având în vedere că în 2018 piața mașinilor noi din România crește într-un ritm accelerat – 33,5% în primle șase luni – este de așteptat ca și bilanțurile aferente anului în curs să fie pozitive, însă acest lucru îl vom afla abia în vara anului viitor când companiile au obligația de a își trimite datele financiare către Ministerul Finanțelor Publice.

(Acest articol a fost publicat în numărul 30 al revistei Capital, disponibil la centrele de difuzare a presei în săptămâna 30 iulie – 5 august 2018)