Acest drum expres, care are peste 120 de kilometri, este aproape complet finalizat, iar șoferii circulă deja pe cea mai mare parte a lui. Ultimul segment aflat în lucru, între localitățile Albota și Pitești, include un nod de legătură cu Autostrada A1 și este programat să fie dat în folosință până la mijlocul lunii iulie.

Au fost mobilizați peste 550 de muncitori pentru finalizarea acestui drum expres

Pe șantierul din zona respectivă sunt mobilizați peste 550 de muncitori și aproximativ 180 de echipamente, potrivit autorităților. Lucrările avansează rapid: s-au montat grinzile pasajului peste A1, se toarnă placa de beton, se montează parapetele și se aplică marcaje rutiere. În paralel, traficul pe autostradă este restricționat în zona de lucru, dar semnalizarea este adaptată.

Construcția DEx12 a început în 2019 și a fost realizată în mai multe etape: în 2022 a fost deschis segmentul Slatina–Robănești (40 km), în 2023 cel dintre Slatina și Colonești (32 km), iar în 2024 au urmat Craiova–Robănești (18 km) și Colonești–Albota (19 km). Acum mai sunt de finalizat doar 12 kilometri până la legătura completă cu A1, ceea ce va permite conectarea directă pe autostradă între Craiova și Constanța.

DEx12 cuprinde 75 de poduri și pasaje

DEx12 cuprinde 75 de poduri și pasaje, 26 de intersecții denivelate, patru spații de servicii, patru parcări de scurtă durată și trei centre pentru întreținere și deszăpezire. Este considerat un proiect strategic pentru sudul țării, contribuind la dezvoltarea infrastructurii rutiere moderne.

Tot în vara acestui an este așteptată deschiderea primilor kilometri din DEx4, în zona Turda – Tureni. Acest tronson, aflat în construcție, va conecta Autostrada A3 cu DN1 și include șapte poduri și viaducte. Restul traseului dintre Turda și Dej, lung de 70 de kilometri, se află încă în faza de proiectare.

„Vom putea circula de la Craiova până la Constanța exclusiv pe autostradă. E un moment simbolic și extrem de important pentru rețeaua rutieră națională”, a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

autostrada
SURSA FOTO: Dreamstime

Un alt proiect aproape de finalizare este DEx6, șoseaua expres dintre Brăila și Galați

Un alt proiect aproape de finalizare este DEx6, șoseaua expres dintre Brăila și Galați. Cu o lungime de aproximativ 11 kilometri, acesta va include un pod suspendat peste râul Siret.

Drumurile expres au fost introduse în Master Planul General de Transport în 2014, ca o soluție intermediară între drumurile naționale și autostrăzi. În 2022 au fost inaugurați primii kilometri, dar planul vizează construirea a 2.400 km în total. Deși multe dintre aceste proiecte sunt încă în fază de planificare, autoritățile promit accelerarea lucrărilor în anii următori.

„A fost finalizată montarea grinzilor pasajului rutier al DEx12 peste A1. În prezent, la pasaj se lucrează la montarea predalelor și la betonarea plăcii. Se execută și lucrări de aplicare a marcajelor rutiere, montare a parapetelor, asigurare a scurgerii apelor și diverse intervenții în afara părții carosabile. În șantier sunt mobilizați peste 550 de oameni și funcționează aproximativ 180 de echipamente, utilaje și autocamioane. Circulația rutieră pe A1 se desfășoară restricționat, cu semnalizare corespunzătoare”, a informat Direcția de Drumuri și Poduri Craiova.

Printre drumurile expres incluse în acest plan național se numără trasee importante precum Valahia Express, Danubius Express, Brașovia Express, Moldavia Express sau Dobrogea Express. Unele au documentație tehnică avansată, altele sunt în etapa de studii sau dezbateri publice. România pare să recupereze încet întârzierile istorice în infrastructura rutieră, iar DEx12 devine primul exemplu concret de succes în această direcție.

Drumul Expres Brăila–Galați, aproape de inaugurare

De asemenea, Drumul Expres Brăila–Galați este în linie dreaptă spre finalizare. Lucrările au depășit pragul de 90% progres fizic, iar autoritățile anunță că acest tronson va fi deschis circulației în toamna anului 2025.

Recent, șantierul a fost inspectat de reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, care au verificat stadiul execuției, în special în zona podului peste râul Siret – una dintre cele mai ambițioase structuri inginerești din România, după podul suspendat de la Brăila.

Acest viaduct, cu o lungime de 1,8 kilometri, presupune lucrări complexe

Acest viaduct, cu o lungime de 1,8 kilometri, presupune lucrări complexe, fiind construit cu tehnologie hobanată. Pe malul drept se montează tablierul, iar pe malul stâng sunt în desfășurare operațiuni de montare a riglelor de rigidizare.

Pe traseul propriu-zis al drumului expres, asfaltarea stratului de uzură a fost finalizată pe aproape 90% din lungime. Se lucrează intens la montarea parapetelor mediane și laterale, la iluminatul public din parcări, precum și la marcajele rutiere care vor fi aplicate în următoarele săptămâni. În același timp, se finalizează balastul stabilizat în zonele de parcare, în vederea asfaltării. Gardurile de protecție urmează să fie instalate în curând.

„Progresul fizic general pe acest sector de drum expres a trecut de 90% și va fi dat in trafic in această toamnă Mobilizarea în șantier cuprinde un număr de 250 persoane, 50 utilaje/echipamente și 45 de autocamioane”, a explicat Ionel Scrioșteanu.

Acest drum expres include o cale rutieră modernă cu două benzi pe sens, trei poduri, două viaducte și un pasaj

Acest drum expres include o cale rutieră modernă cu două benzi pe sens, trei poduri, două viaducte și un pasaj, pe o lungime totală de aproape 11 kilometri. Drumul începe în apropierea punctului de descărcare al podului peste Dunăre, în județul Brăila, și se termină în zona Movileni, unde se intersectează cu DN2B.

Chiar dacă lucrările au început oficial în primăvara anului 2022, obținerea Autorizației de Construire pentru viaductul de peste Siret și liniile de cale ferată a întârziat până în decembrie același an. Deși inițial era planificat ca tronsonul să fie deschis în vara lui 2023, calendarul a fost decalat, iar inaugurarea este programată pentru toamna acestui an.

„Drumul Expres Brăila – Galați va fi o alternativă viabilă pentru traficul greu de pe DN22B, va asigura o conexiune rapidă între cele două orașe, dar și cu podul suspendat peste Dunăre de la Brăila/Galați – Tulcea”, a mai spus Scrioșteanu.

În prezent, peste 250 de muncitori, 50 de utilaje și 45 de camioane sunt mobilizate zilnic pe șantier pentru a accelera lucrările. Finalizarea acestui drum expres va oferi o alternativă rapidă și sigură la traficul greu de pe DN22B, facilitând conexiunea directă între Brăila și Galați, dar și legătura cu Tulcea și rețeaua rutieră națională prin podul suspendat de peste Dunăre.