Culisele unei afaceri care a cucerit lumea

Dacă familia este reunită, sărbătorile au o amprentă și mai puternică în activitățile de final de an. Lucrul acesta este caracteristic și pentru Măriuca și Florin Talpeș, cei doi antreprenori cunoscuți pentru cel mai vândut produs IT românesc din lume, antivirusul Bitdefender.


Foto: Soții Florin și Măriuca Talpeș dețin Softwin, compania care produce Bitdefender, produsul românesc cu cele mai mari vânzări în străinătate

În timp ce perioada Crăciunului o petrec în București, cu familia, de Anul Nou vor fi la Deva, aproape de locul unde a copilărit Florin Talpeș. „Acolo petrecem prin joc în prima zi a anului, cântăm, improvizăm, dansăm, jucăm piese de teatru“, spune Măriuca Talpeș. Cât despre locul preferat pentru vacanță, familia Talpeș iubește Italia, în special Toscana, dar este curioasă și să descopere istoria altor civilizații, precum America de Sud, Noua Zeelandă, Australia.

Energia care mișcă lucrurile în interiorul familiei se răsfrânge și în felul în care se dezvoltă afacerea. Lin, sănătos, echilibrat. „Eu mă ocup de conducerea de zi cu zi a echipei Intuitext, companie a cărei misiune este educația copiilor cu sprijinul tehnologiilor moderne. Florin conduce Bitdefender și este în boardul Intuitext. E un fel de superacționar pentru mine. Eu sunt în boardul Bitdefender și sunt un fel de superacționar pentru el“, detaliază Măriuca Talpeș.

Primul sediu al afacerii Softwin, în 1990, era în propriul lor apartament, spațiu pe care îl împărțeau cu cei doi copii. Practic, soții Talpeș au pus atunci bazele unui business prin care lucrau la proiecte de dezvoltare software pentru clienți din Franța și Germania. În câțiva ani, afacerea s-a dezvoltat,  fiind deja închiriate patru apartamente în diferite clădiri din București. „Ne-am mutat în primul sediu de birouri, în fosta clădire Aerofina din nordul orașului. Am plâns atunci. Mi-am dat seama că devenisem o adevărată companie“, își amintește Măriuca Talpeș.

O altă amintire deosebită punctată de antreprenoare este legată de vizita unei persoane care lucra într-o mare companie occidentală, în prima parte a anului 2000. „Aveam cutii Bitdefender în birou. Ne-a întrebat: «Și voi folosiți Bitdefender?». El îl folosea acasă și era mulțumit de produs. Nu știa că Bitdefender era creat în România, că era de fapt o companie românească, iar noi eram acționarii ei“, adaugă ea.

Între principalele avantaje ale unui business în care este implicată toata familia, Măriuca Talpeș punctează „problemele“ și „soluțiile“, care pot fi discutate împreună, faptul că poți învăța mereu ceva de la celălalt. „Ne bucurăm împreună de orice succes, suntem un sprijin nelimitat unul pentru celălalt în orice moment“, conchide antreprenoarea.

Familia unită face businessul mare


Familia Rizea deține Lemet, unul dintre marile businessuri românești din domeniul producției de mobilă
 

Mama se ocupă de aspectele economice, fiul de partea comercială, fiica de dezvoltarea durabilă a companiei, iar ginerele este cel care conduce departamentul de logistică. Bineînțeles, tatăl, capul familiei, este director general. Împreună, cei cinci reușesc să impună pe piaţă unul dintre businessurile românești care, prin inovație și tehnologii moderne, se  poate lupta de la egal cu orice competitor străin. Este vorba despre producătorul de mobilă Lemet, construit de la zero de Alexandru Rizea, care a ajuns în 2015 la o cifră de afaceri de peste 24 milioane de euro. Performanța, crede omul de afaceri, are ca explicație tocmai armonia specifică unui business de familie. Astfel, pasiunea pentru muncă, înţelegerea  şi buna dispoziţie au devenit valori pe care le-au îmbrăţişat şi angajaţii. „Afacerile de familie preţuiesc, menţin şi dezvoltă cultura loialităţii şi responsabilităţii sociale. Acestea nu sunt agresive în dorinţa de a fi din ce în ce mai bune, se concentrează pe evoluţia şi dezvoltarea oamenilor într-un mediu care să-i motiveze. Şi, pentru că nu sunt obligate să demonstreze mereu că sunt profitabile, afacerile de familie se preocupă permanent de oamenii care asigură rezultatele financiare: angajaţi, clienţi, furnizori şi de comunitate“, punctează Alexandru Rizea. De altfel, acesta poate fi şi secretul care explică de ce fabrica familiei Rizea a ajuns unul dintre cei mai importanţi producători români de mobilier. Are o echipă de management unită, care îşi petrece cea mai mare parte a timpului împreună. Prin urmare, şi în vacanţă se pleacă tot în familie.  „De foarte multe ori am mers împreună în Turcia la hotel Serenity, atunci când nepoţii familiei erau mici. Mai târziu, când aceştia au crescut, am găsit un loc minunat în Austria, în zona Kidzbuhel, hotel Stanglwirt. Locaţia este ca un tărâm de poveste“, spune omul de afaceri. Aşa cum era de aşteptat, nu există sărbătoare în care să nu se întâlnească cu toţii şi să nu savureze bunătăţile gătite de cei doi părinţi. „Mai facem şi un concurs de gătit, în care, desigur, fiecare vrea să câştige preparatul lui“, dezvăluie Alexandru Rizea. Tot într-o zi de sărbătoare, în urmă cu foarte mulţi ani, omul de afaceri a primit primul telefon mobil din viaţa lui, un Bosch. „A fost «conspiraţia» familiei, pentru a-mi face o surpriză plăcută“, spune Rizea. Când vine vorba despre darurile pe care el le-a făcut, lucrurile sunt mai complicate: „Atunci când am pornit firma, am crezut ca va fi un cadou frumos pentru familia mea, dar el a «degenerat» în multă, multă muncă, însă totul este făcut cu entuziasm și pasiune!”.

O familie care ia businessul în serios


Marcel Bărbuț conduce, împreună cu trei dintre băieți – Alex, Thomas şi Marcel – compania Adeplast, lider pe mai multe segmente din piața românească a materialelor de construcții
 

Marcel Bărbuţ a construit una dintre cele mai mari companii din industria românească a materialelor de construcţii. Adeplast a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de circa 69 milioane de euro şi cu un profit operaţional de 10,7 milioane de euro, iar pentru acest an rezultatele arată şi mai bine. Astfel,  la sfârşitul lunii septembrie, cifra de afaceri a companiei a crescut cu 17% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Una dintre explicaţii este că Adeplast a devenit un adevărat business de familie, rolul celor trei băieţi ai lui Marcel Bărbuţ implicaţi în management  – Alex (26 de ani), Thomas (24 ani) şi Marcel (20 de ani) – crescând substanţial. „Fiecare dintre ei se ocupă de mai multe zone de management în AdePlast. Alex are în grijă exportul, dezvoltă piața internă pe produse noi și performează. Thomas se ocupă de digitalizarea AdePlast, a proceselor interne și a relației cu clienții și terții. Tot grație implicării lui în AdePlast, transporturile pe timp de vară, de exemplu, în full sezon nu mai au de suferit. Marcel, cel de-al treilea băiat, lucrează în departamentul financiar în timp ce studiază finanţele“, explică omul de afaceri, care speră că şi fiul cel mic, Mario, se va alătura afacerii când va avea vârsta necesară. Marcel Bărbuţ este un antreprenor care a condus cu mână de fier, iar aceasta este secretul dezvoltării Adeplast. Totuşi, nivelul la care a ajuns compania impunea mici schimbări în modelul de management, iar aici vede antreprenorul cel mai mare avantaj de a-i avea pe copii, alături, în business. „Acum, când băieții mei sunt mari și conduc departamente importante din companie, Adeplast are numai de câștigat. Există sinergii, gândim la fel, atunci când nu o facem ne contrăm, discutăm și în final cred că luăm cele mai bune decizii“, spune Bărbuţ. Faptul că cei trei copii implicaţi în business se descurcă cu asemenea responsabilităţi la vârste la care alţii se gândesc doar la distracţie, are şi o explicaţie. Marcel Bărbuţ i-a pregătit, încă de mici, pentru business. „Au fost crescuți într-un spirit german. Sunt antreprenori înnăscuți, dar s-au educat pentru a fi manageri. Ei s-au născut și au făcut școala în Austria, iar facultatea au făcut-o sau o fac în România. Cred că și ei, și eu am urmărit același obiectiv, dar din perspective diferite. Eu am vrut să construiesc o afacere românească de familie pe care ulterior, ei să o ducă la noi niveluri“, spune Bărbuţ. Dacă în vacanţe nu sunt reguli – se pleacă şi împreună şi separat – de Sărbători, lucrurile sunt clare. „Ne vedem, ne strângem în jurul unei mese. Sărbătorile trec în liniște“, încheie omul de afaceri.