Industriaşul Valer Blidar a reușit, în această vară, să bată palma cu francezii de la IVECO și să dezvolte o fabrică de asamblare troleibuze şi autobuze electrice. Cele două linii de producție au capacitatea de a furniza un autovehicul la un interval de zece zile. Primele patru troleibuze asamblate la Arad au ajuns în această vară în Cluj-Napoca, în baza unui contract prin care municipalitatea s-a angajat să achiziționeze 20 de astfel de mijloace de transport. Modelul de troleibuz este IVECO Astra Town 118, costul unei unităţi fiind de 475.000 de euro plus TVA, iar capacitatea acestuia este de 164 de locuri, dintre care 42 pe scaune. Tehnologia din spatele troleibuzelor este IVECO, iar asamblarea se face la Astra, cu angajaţii proprii. În acest an, omul de afaceri a cumpărat o parte din fosta platformă Astra Bus de la compania cu acelaşi nume, aflată acum în insolvenţă.

Singurul producător român de troleibuze

Licitaţia pentru cele 20 de troleibuze a avut loc în toamna anului trecut, iar oferta arădenilor a fost mai mică decât cea estimată de regia locală de transport pentru cumpărarea troleibuzelor: 42 de milioane de lei, faţă de 55,8 milioane. Pentru atribuire se mai înscriseseră doi participanţi: cehii de la SOR şi Skoda. Criteriul de atribuire la licitaţie a fost 70% preţul ofertei, 8% capacitatea de transport, 8% consumul specific de energie, 4% valoarea raportului masă utilă/masă maximă admisă, iar perioada de garanţie acordată de 10%. “Am livrat deja patru autobuze şi mai livrăm. Ele provin din fabrica pe care am deschis-o în colaborare cu francezii”, ne-a declarat Valer Blidar, care susține că se pregătește și pentru licitațiile din străinătate. Până atunci, la contractul cu clujenii mai are de livrat 16 troleibuze, termenul final de livrare pentru toate cele 20 de troleibuze, fiind anul 2018, iar valoarea contractului de 9,5 milioane de euro, fără TVA.

Activitate nouă la Astra, cele tradiţionale au de suferit

Pentru Astra Vagoane Călători Arad, construcţia de troleibuze şi autobuze este o activitate nouă. În general, fabrica produce vagoane de călători pentru calea ferată, vagoane de metrou şi tramvaie. Modelul de tramvai Imperio, fabricat împreună cu Siemens Germania, circulă deja în Arad. La Timişoara, Astra modernizează 30 dintre vechile tramvaie ale regiei de transport local. Compania omului de afaceri a mai participat la megalicitaţia de 400 de milioane de euro de la Metrorex, pentru livrarea a 51 de trenuri pentru viitoarea Magistrală 5 de Metrou Drumul Taberei – Pantelimon. Deşi a venit cu preţul cel mai mic, acesta a pierdut în faţa spaniolilor de la CAF. Ulterior, licitaţia a fost suspendată de către DNA, în urma unor suspiciuni de viciere de rezultat. Nici până acum, la doi ani după suspendarea licitaţiei, nu există niciun rezultat pentru această licitaţie. Compania Astra Vagoane Călători Arad este cel mai mare jucător intern pe piața producătorilor de vagoane de cale ferată și tramvaie pentru călători din România, fiind principalul furnizor al CFR Călători. Vagoanele CFR sunt însă vechi de mulţi ani fiind doar în parte reparate şi recondiţionate. Vagoane noi nu s-au mai cumpărat în ultimii ani, din lipsă de fonduri.  În prezent, Astra nu mai are contracte de construcţie de noi vagoane pentru export, pentru că oricum, la intern, CFR nu dă nicio comandă. Ultimul contract major a fost cu gigantul brazilian VALE, 100 de vagoane, la un preţ de circa 100 de milioane de euro. Contractul a durat trei ani, din 2011 până în 2014.

Anul trecut nu a fost unul bun pentru Astra Vagoane Călători, care a raportat o cifră de afaceri de doar 96 de milioane de lei față de 290 milioane de lei valoare înregistrată în anul 2014, când aproximativ 90% din venituri proveneau din exporturi. Și profitul companiei s-a redus drastic, de la peste 40 de milioane de lei în 2014 la doar 1,4 milioane de lei anul trecut.

Valer Blidar deținea anul trecut locul 24 în rândul celor mai bogați români, conform TOP 300 Capital, cu o avere estimată între 160 și 170 milioane de euro. Blidar are afaceri solide atât în industrie cât și în sectorul bancar. Recent, omul de afaceri a obținut și licență de transport pe calea ferată, prin Astra Carpat Trans, dar spune că va intra în acest domeniu când va sesiza o oportunitate de piață.

IVECO Astra Town 118, date tehnice

Troleibuzele sunt de ultimă generație cu toate dotările aferente: sistem de încălzire cu aeroterme electrice pentru sezonul rece, sistem de ventilație și aer condiționat pentru sezonul cald, podea complet coborâtă, rampă de acces pentru persoanele cu dizabilități, loc rezervat utilizatorilor de scaune rulante pentru persoane cu dizabilități, spațiu destinat cărucioarelor pentru copii mici, sistem supraveghere video (atât în interior cât și în exterior), indicator de traseu electronic, sistem informare călători, computer de bord cu afișaj digital, sistem electronic de control al frânării ABS/EBS/ASR, consum de energie mai mic cu aproximativ 40% față de troleibuzele vechi.

Te-ar putea interesa și: