Autostrada România-Bulgaria-Grecia prinde contur. Bruxelles analizează un mega-proiect de 6 miliarde de euro
Autostrada România-Bulgaria-Grecia, unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură regională, a făcut un pas important înainte. Vizând conectarea celor trei țări printr-o autostradă de mare viteză și un coridor multimodal strategic, inițiativa, estimată la 6 miliarde de euro, a fost discutată joi la Bruxelles de reprezentanți de rang înalt ai României, Bulgariei și Greciei, care au analizat împreună detaliile tehnice și politice ale proiectului.
Proiectul vizează realizarea unei rețele integrate de transport rutier și feroviar, ce va lega porturile Constanța, Burgas și Kavala, facilitând astfel conexiuni rapide între Marea Neagră și Marea Mediterană. Inițiativa include și o potențială conductă de petrol între portul grecesc Alexandroupolis și Burgas, cu extensie spre nord, către România, Republica Moldova și Ucraina – un semnal clar al dimensiunii strategice a proiectului.
Întâlnirea de la Bruxelles a reunit oficiali-cheie precum Christos Dimas (ministrul grec al Infrastructurii și Transporturilor), Grozdan Karadzhov (ministrul bulgar al Infrastructurii și Comunicațiilor), Ionuț Săvoiu (secretar de stat în Ministerul Transporturilor din România) și Apostolos Tzitzikostas (comisar european pentru transport durabil și turism).
„Un rol cheie pentru infrastructura și conectivitatea durabilă în Europa de Sud-Est îl joacă legătura nord-sud, cu construirea unei autostrăzi care va lega Grecia și România prin Bulgaria.
Sperăm că procedurile vor fi finalizate cât mai repede posibil și că proiectul va fi finalizat în cinci ani”, a declarat Asen Vaskov Vasilev, membru al Adunării Naționale din Bulgaria și ministru al Economiei, Energiei și Turismului din țara vecină.
Proiect regional cu miză geopolitică
Noua autostradă va lega direct orașul Constanța de portul Kavala, cu ramificații spre litoralul bulgăresc, oferind o alternativă strategică la culoarele tradiționale de transport. În plus, această autostradă ar putea contribui la reducerea dependenței de rutele de transport din strâmtoarea Bosfor, prin dezvoltarea conexiunilor terestre și maritime din regiune.

Planul este parte a unei viziuni mai ample semnate în 2023 de premierii Marcel Ciolacu (România), Nikolai Denkov (Bulgaria) și Kyriakos Mitsotakis (Grecia), care include și construcția de poduri suplimentare peste Dunăre, extinderea capacității porturilor Constanța și Sulina, și asigurarea navigabilității Dunării pe tot parcursul anului.
În paralel, avansează și un proiect feroviar ambițios, Sea2Sea, care urmărește conectarea porturilor Salonic, Burgas și Varna printr-o linie de cale ferată de mare viteză, extinsă până la granița cu România.
Această inițiativă ar permite transportul unui volum substanțial de marfă dinspre Asia și Orientul Mijlociu, ocolind punctele de congestie din Turcia și consolidând rolul regiunii ca hub logistic european.
Implicații economice și turistice
Dincolo de aspectele logistice și geopolitice, noul coridor ar putea avea un impact major asupra turismului regional, permițând o mobilitate crescută între litoralurile celor trei țări și scurtând semnificativ timpii de călătorie între stațiunile de pe țărmul Mării Negre și cele din nordul Greciei.
Dacă proiectul va primi undă verde din partea Comisiei Europene, lucrările ar putea începe în următorii doi ani. Cele trei guverne au semnalat deja disponibilitatea de a accesa fonduri europene pentru infrastructură strategică și a coopera în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF).
O autostradă a viitorului prinde contur, punând pe hartă o nouă axă de dezvoltare între nordul și sudul continentului european.