Autostrada de Centură A0 Nord A1-DN1. Șantierul prinde viață, dar nu e suficient
Autostrada de Centură A0 Nord A1-DN1. Lucrările pe lotul 1 al Autostrăzii de Centură A0 Nord, tronsonul care leagă A1 de DN1, încep să capete contur după o perioadă de stagnare.
După obținerea autorizației de construire la începutul acestui an, șantierul a început să prindă viață, însă experții din domeniu atrag atenția că ritmul actual nu este suficient pentru respectarea termenelor asumate.

Semnal de alarmă din partea Pro Infrastructură
Autostrada de Centură A0 Nord A1-DN1. Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură au declarat luni seară că deși în teren s-au observat deja primele activități vizibile, este nevoie urgentă de suplimentarea forțelor de muncă și echipamente pentru a accelera procesul.
Aceștia subliniază că doar printr-un efort susținut se poate onora angajamentul constructorilor, care promit finalizarea integrală a inelului de centură de 100 de kilometri în jurul Bucureștiului până la sfârșitul anului 2026.
Autostrada de Centură A0 Nord A1-DN1. Autorizație întârziată, calendar strâns
Contractul pentru acest segment a fost semnat în toamna anului 2023, iar lucrările au început oficial în luna octombrie 2023.
Inițial, perioada alocată pentru proiectare a fost de 12 luni, urmată de 22 de luni pentru execuția propriu-zisă a lucrărilor.
Însă emiterea autorizației de construire s-a făcut abia în ianuarie 2025, ceea ce mută termenul final de predare pentru noiembrie 2026.
Lotul 1 se întinde pe aproximativ 17,5 kilometri și este împărțit între două companii: constructorii italieni de la Pizzarotti, care vor realiza sectorul de vest între DJ601A (Bâcu) și DN1A (Mogoșoaia/Buftea), și firma românească Retter, responsabilă pentru tronsonul dintre DN1A și limita cu lotul 2, în apropierea localității Corbeanca.
Tot Retter are în sarcină și construirea celor 10 structuri aferente acestui tronson.
În ciuda progreselor recente, Asociația Pro Infrastructură cere mobilizarea unor resurse suplimentare pentru a transforma șantierul într-un proiect funcțional și a evita orice riscuri de întârziere în finalizarea acestei piese esențiale din infrastructura Capitalei.
Ce prevede autorizația de construire?
Autorizația emisă prevedea că se aprobă executarea lucrărilor de construire pentru mai multe obiective, inclusiv lucrări de drum, terasamente și structuri rutiere, precum și lucrări de artă, printre care pasaje și poduri peste diverse drumuri și căi ferate.
Documentul menționa și intervenții pentru scurgerea apelor, consolidări, lucrări hidrotehnice și realizarea de noduri rutiere la intersecțiile cu DN 7 și DN 1A.
De asemenea, se autorizau dotări ale autostrăzii, precum parcări și puncte de sprijin, dar doar în limita coridorului de expropriere.