Nu pare decât un banal limitator de viteză amplasat pe o șosea. Ei bine, este mult mai mult decât atât. Ceea ce „răsare” din sfalt este de fapt un sistem sofisticat de măsurare a adâncimii profilului anvelopei și de detectare a tipului acesteia. Produs de compania germană ProContour GmbH, sistemul H3-D poate detecta – grație unui laser, a unor senzori de înaltă precizie și a unui computer – cât de uzate sunt cauciucurile unui vehicul și anotimpul pentru care acestea sunt indicate. Acuratețea sistemului este atât de mare încât poate detecta caracteristicile unei anvelope chiar dacă mașina verificată trece peste echipamentul îngropat în asfalt cu 120 km/h.
De fapt, sistemul ProContour H3-D a intrat pe piață în 2008 și, de atunci, a fost achiziționat de autorități din Germania, Italia, Franța și Marea Britanie. Prețul acestuia este de circa 50.000 de euro. Conform producătorului, H3-D a fost gândit cu scopul de a reduce numărul accidentelor provocate de șoferii care ignoră uzura anvelopelor și care „uită” să schimbe cauciucurile în funcție de anotimp. Asociația Ofițerilor de Poliție (ACPO) din Marea Britanie a confirmat intenția autorităților de a amplasa astfel de sisteme, nu cu scopul de a penaliza șoferii vinovați ci doar pentru a îi atenționa în legătură cu riscurile la care se expun.
Cu toate acestea, mai multe asociații ale șoferilor din Insulă acuză autoritățile că, în loc să cheltuie banii pentru repararea șoselelor, caută doar metode de a penaliza șoferii plătitori de taxe. Deși în România astfel de sisteme nu există încă, ideea dată de vest-europeni poate avea un puternic ecou în rândul autorităților având în vedere că, începând din noiembrie 2011, toți posesorii de vehicule sunt obligați să le doteze cu anvelope de iarnă sau „all-seasons”. Sistemul H3-D poate verifica automat, dar cu cheltuieli considerabile, respectarea legii.
<iframe width="640" height="480" src="https://www.youtube.com/embed/OdDzSMCs5VQ" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>