Deschiderea unei fabrici Tesla la Shanghai, în 2019, a reprezentat un eveniment extrem de important pentru vehiculele electrice și producătorii auto străini. A fost prima fabrică cu acționari sută la sută occidentali de pe cea mai mare piață auto din lume. A marcat însă și începutul unei tendințe mai complexe, care riscă să schimbe structura producției globale, să ducă la o dezindustrializare în Europa și să declanșeze tensiuni comerciale fără precedent, scrie Financial Times. Această tendință, notează publicația, este transformarea Chinei în exportator de mașini.

Gregor Sebastian și François Chimits de la Institutul Mercator pentru Studii Chineze susțin că exporturile de mașini din China sunt în plină expansiune. Majoritatea sunt vehicule electrice și mare parte din ele merg în Europa. Practic, fără să facă nimic, China a exportat jumătate de milion de vehicule electrice în 2021. Pe măsură ce piața auto devine tot mai electrică, Europa ar putea avea în curând un deficit comercial cu China în domeniul mașinilor.

Tesla va deschide o nouă fabrică în Shanghai

În același timp, Tesla a anunțat că intenționează să înceapă lucrările la o nouă fabrică în Shanghai, ca parte a unui plan de a dubla sau a crește mai mult capacitatea de producție în China pentru a satisface cererea în creștere pentru mașinile sale în această țară și pe piețele de export.

În prezent, Europa și Japonia cumpără bunuri de larg consum din China. Însemnele de pe vehiculele chineze care ajung în Europa nu dezvăluie întotdeauna originea acestora. Aproximativ jumătate dintre acestea sunt mașini Tesla din Shanghai; alte mărci includ Dacia, Polestar și BMW. Tesla a deschis recent o fabrică și în Germania, dar deciziile de producție sugerează un avantaj semnificativ ale cosuturilor pentru China.

Cu China dominând producția de mașini, perturbările vor fi imense

Dacă bateriile vor ajunge să înlocuiască motoarele cu ardere, iar China domină producția de mașini, perturbările vor fi imense. Industria auto susține prosperitatea Europei și a Japoniei. Companii precum Toyota și Volkswagen, plus lanțurile lor de aprovizionare, angajează milioane de oameni în joburi stabile. Acestea susțin excedentele de cont curent național. O schimbare a locației producției de mașini ar avea un impact și mai mare decât au avut migrațiile anterioare din domeniul electronicelor sau al construcțiilor navale.

Condiții perfecte pentru mașinile „made in China”

Între timp, vehiculele electrice fabricate în China se califică pentru subvenții UE în cazul clienților europeni. Aprobarea unor subvenții extrem de generoase din partea guvernelor europene, combinate cu incapacitatea lansării la timp a noilor modele electrice de către producătorii auto europeni, vor crea condiții ideale pentru vânzarea de vehicule electrice ”made in China” pe piața europeană.

Intrarea mașinilor japoneze pe piețele mondiale în anii 1980 a declanșat ceva similar unui război comercial. Dacă acum China va începe să domine industria auto globală, tensiunile comerciale care vor urma vor fi mult mai grave, subliniază FT.