Hărţile interactive ale ANCOM vor permite afişarea unor detalii relevante pentru utilizatori, precum viteze de transfer de date, tehnologii disponibile, precum şi nivelul calitativ al acoperirii (de bază, bună şi foarte bună).

Conform documentului, Autoritatea se va concentra în perioada 2016-2020 pe maximizarea beneficiilor utilizatorilor telecom din România, cu precădere prin promovarea competitivităţii reţelelor şi tarifelor de comunicaţii. 

'În următorii cinci ani vom promova mai mult decât oricând inovarea şi performanţa tehnologică la nivelul infrastructurii de comunicaţii din România. Reţelele mai eficiente, cu performanţe tehnice superioare, încorporează inovaţia mai repede, pot concura mai bine şi permit furnizarea de servicii mai competitive în zone geografice mai extinse', subliniază Cătălin Marinescu, preşedintele ANCOM.

De asemenea, Autoritatea ia în calcul introducerea unei perioade de probă în contractele de servicii mobile cu executare succesivă care exclud furnizarea de echipamente, pentru a le facilita utilizatorilor schimbarea furnizorului şi pentru a stimula cererea de servicii. În plus, Autoritatea va analiza dacă includerea serviciilor de acces în bandă largă în serviciul universal poate susţine obiectivele Agendei Digitale pentru România, astfel încât să determine extinderea reţelelor de bandă largă la puncte fixe în zone defavorizate şi, astfel, maximizarea acoperirii la nivel de populaţie până în anul 2020.

Potrivit Strategiei publicate de ANCOM, pachetele de servicii de comunicaţii convergente fix-mobil vor deveni produse de masă până în anul 2020. Utilizatorii români vor avea la dispoziţie tot mai multe servicii şi aplicaţii oricând, oriunde (acasă, la serviciu, în vacanţă, staţionar sau în mişcare etc.) şi pe orice echipament (calculator desktop sau portabil, tabletă, telefon etc.). În egală măsură, Wi-Fi-ul va deveni o obişnuinţă pentru conectarea online a multiplelor echipamente terminale în majoritatea gospodăriilor din România.

Pe măsura migrării serviciilor în online, frontierele dintre serviciile de comunicaţii electronice tradiţionale şi serviciile online ('aplicaţii') se vor estompa. Utilizatorii se vor angaja tot mai des în comunicaţie simultană printr-o varietate de echipamente şi aplicaţii, astfel încât servicii precum videotelefonia pe televizor sau tabletă vor înlocui tot mai des clasicele apeluri vocale în familie şi între prieteni, iar teleconferinţa pe laptop, multe dintre deplasările oamenilor de afaceri.

Analiza strategică ANCOM a fost adoptată în urma unui proces de consultare publică derulat în perioada mai-iunie 2016 şi urmează adoptării în 2015 a unor politici şi strategii sectoriale importante pe plan naţional şi european. Strategia ANCOM vine în contextul intrării în vigoare a Regulamentului Uniunii Europene (UE) privind internetul deschis şi eliminarea roaming-ului în Europa, fiind adoptată în paralel cu dezbaterile privind revizuirea cadrului european de reglementare a comunicaţiilor şi cu transpunerea în România şi aplicarea în practică a măsurilor privind reducerea costurilor reţelelor de bandă largă.