„Din data de 17 martie şi până în prezent, prin ANAF, statul a rambursat către populaţie 173 de milioane de lei din vechile taxe auto care au fost implementate în perioada 2007 – 2013″, a spus ministrul la o emisiune a unui radiodifuzor.

Întrebată care este stadiul înlocuirii timbrului de mediu, Gavrilescu a menţionat că, la ora actuală, încă se lucrează la finalizarea unui studiu de impact. 

„(…) atunci când iei o măsură restrictivă, acea măsură trebuie să fie extrem de bine fundamentată, trebuie să aibă la bază foarte multe studii şi trebuie, în schimb, să fie foarte bine pregătită şi cetăţeanul să fie extrem de bine informat şi să vadă exact care sunt avantajele şi dezavantajele. Dezavantajul ar fi că ar plăti un ban, dar avantajele ar fi că ar trăi într-un mediu sănătos, nepoluat şi într-un mediu sigur. Urmează să finalizăm acest studiu care nu se face atât de uşor. Ar fi trebuit să fie gata undeva la sfârşitul lunii martie, dar pentru că, inclusiv în urma discuţiilor care au avut loc la Comisia Europeană pe calitatea aerului, şi văzând ce se întâmplă şi în celelalte state membre europene, am cerut ca în acest studiu să fie introduse şi alte elemente care să ne fie elocvente. Atunci când prezentăm exact cetăţeanului situaţia să fie una corectă şi pe care să o şi înţeleagă, în sensul în care sănătatea lui să fie mai presus decât toate, dar şi siguranţa în trafic. Deocamdată, nu mă pot gândi la o măsură, pentru că acest studiu nu este efectiv finalizat”, a susţinut Graţiela Gavrilescu la Europa FM.

Recent, Ministerul Finanţelor a publicat un proiect de Ordonanţă de Urgenţă în care se preciza că persoanele care solicită restituirea sumelor plătite în contul taxei auto nu vor mai fi obligate să anexeze la cerea de restituire documentele care să dovedească efectuarea plăţilor şi nici copiile cărţii de identitate a vehiculului şi a certificatului de înmatriculare. 

„Modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, cu completările ulterioare are la bază raţiuni de simplificare a procedurii administrative de restituire a taxelor în cauză, întrucât datele privitoare la plata taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule/taxei pe poluare pentru autovehicule/taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule/timbrului de mediu pentru autovehicule pot fi verificate de organul fiscal în baza de date pe care o deţine. De asemenea, organul fiscal central poate verifica informaţiile privind datele de identificare ale autovehiculului şi cele referitoare la înmatricularea acestuia, indicate de contribuabil în cererea de restituire, prin interogarea, pe baza protocoalelor existente, a bazelor de date ce aparţin altor instituţii”, se precizează în Nota de fundamentare care însoţeşte documentul. 

 

Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii. 

Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie atât la reînmatricularea maşinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, cât şi pentru cei care aduceau maşini din Vest. Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendată până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi. 

Din 15 martie 2013 a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto a fost calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a maşinii. 

Timbrul de mediu pentru autovehicule face parte din cele 102 taxe nefiscale care au fost eliminate de la 1 februarie 2017. 

Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a declarat, la jumătatea acestei luni, că nicio taxă de timbru nu va fi lansată în perioada următoare, dar în momentul în care vom ieşi cu o formulă aceasta trebuie să fie realistă, pe principiul „poluatorul plăteşte”.