Capital: Cum poate fi definită, astăzi, producţia românească de mobilă?

Dan Șucu: În România, întreprinderile sunt gândite să producă pentru pieţe externe şi nu pentru piaţa regională. Majoritatea dintre ele. Cei care s-au gândit serios să atingă piaţa regională au făcut-o în diferite timpuri, fiecare la timpul lui, printr-o integrare verticală. Cu toţii am optat pentru ideea în care producţia şi retailul sunt ţinute cât de cât în aceeaşi decizie. Retailul însă a fost diferit în funcţie de opţiunea fiecăruia. Noi am optat, începând cu anul 2000, ca retailul nostru să fie pe magazine de suprafaţă mare, coloana vertebrală a produselor existente să fie fabricată în propriile noastre fabrici. Dacă vorbim de piaţa de retail, începând cu 2009 a trecut printr-o perioadă de reaşezare. Iar această reaşezare, odată făcută, începe să crească lent, din nou, să intre într-o normalitate. Piaţa a fost complicată. Repoziţionarea a fost dureroasă pentru toţi.

Capital: Care sunt planurile Mobexpert pentru anul viitor?

Dan Șucu: Dezvoltarea. Dacă discutăm de investiţii, avem trei oraşe importante în care magazinele existente nu sunt, din punctul nostru de vedere, satisfăcătoare: Cluj, Constanţa şi Timişoara. Şi suntem aproape de a semna contractele pentru începerea construcţiei unui magazin nou, de mare suprafaţă, de genul magazinelor noastre de 7.000 – 8.000 metri pătrați. Speranţa noastră este că următorii doi ani ne vor găsi cu încă trei magazine mari, care se vor adăuga celor zece hipermagazine pe care le avem astăzi. Iar magazinele pe care le avem deja în oraşele respective, vrem să le transformăm în outleturi. Ne dorim o rețea de outleturi care să acopere mai multe orașe din țară. Avem peste 400 de furnizori cu care lucrăm în toată lumea. De exemplu, mă sună un partener din Indonezia şi îmi spune: „Am patru containere în Portul Marsilia. Am avut un francez care mi-a dat jumătate din bani şi acum mi-a ajuns marfa în Marsilia. Şi nu mai avea să îmi dea restul de bani. Nu vrei să redirecționez eu către Constanţa?“. Da. „Îmi dai jumătate din bani şi am rezolvat problema“. Eu plătesc jumătate din bani. Marfa respectivă ajunge la jumătate din preţ. Eu ştiu producătorul, ştiu ce produce el şi ştiu că pot să ofer, într-un caz special, marfa respectivă consumatorului, fără continuitate, dar la un preţ special. Outletul nostru de aici (n.r. – Pipera, București) funcţionează foarte bine. Practic, într-o mare măsură, mi-am cam lichidat toate stocurile cu mişcare lentă din propriul depozit. De exemplu, la 100 de milioane de euro ai 1% stoc cu mişcare lentă sau cu mişcare foarte mică. Un milion se depozitează pe o suprafaţă comparabilă cu un teren de fotbal. Practic, în trei ani, îţi blochezi întreaga operaţiune. Indiferent cât de mari ar fi depozitele, nu îţi poţi permite şi preferi să le vinzi la un preţ în pierdere. Viitoarele dezvoltări despre care vorbeam ar putea să însemne aproximativ 20 – 22 de milioane de euro. Iar proiectele  sunt în zona celor trei mari magazine pe care vrem să le dezvoltăm.

Capital: Va gândiţi să mai deschideţi magazine sau hipermagazine în străinătate?

Dan Șucu: Într-o mai mică măsură. Avem unul în Bulgaria şi, câteodată, chiar ne întrebăm cât de mult ni-l dorim în continuare. Ce se întâmplă este simplu. Dezvoltarea pe o piaţă nouă implică nişte investiţii foarte mari. Investiţiile foarte mari trebuie să se bazeze pe o profitabilitate rezonabilă sau bună în propria ta piaţă ca să poată să susţină dezvoltarea respectivă. În momentul de faţă, în continuare, profitabilitățile sunt sub asediu, capacitatea noastră de a extrage din profitabilitățile existente, de a ne dezvolta pe piaţa locală şi pe piaţa regională în acelaşi timp, nu există. Trebuie să ai o opţiune. Opţiunea noastră este de a continua dezvoltarea în România şi nu de a ne dezvolta pe pieţe noi. Când nivelul de profitabilitate ne va permite, ne putem gândi la pieţe noi.

Capital: Cum a evoluat exportul?

Dan Șucu: Pentru noi, din producţie, între 16 şi 18% înseamnă export. Și în acest caz, nu intrăm niciodată în piaţa de prim-preţ, nu mergem în produsele de volum sau în clienţii oportunişti, care cumpără doar pentru că dolarul e mai scump acum, iar anul viitor, când dolarul va scădea, va cumpără din Brazilia sau din altă ţară şi te va lăsa cu capacităţile dezvoltate şi fără continuitate. Piaţa cea mai apropiată ca şi gust de a noastră este cea franceză. Vindem bine în Franţa, Grecia şi Olanda. Acestea sunt pieţele care ne interesează mai mult. Piaţa Germaniei ne interesează mai puţin. Gustul de acolo este destul de diferit de gustul de aici. Preferăm să încercăm să realizăm produse pe care să le vindem pe mai multe pieţe.

Capital: Care este creşterea pe care o estimaţi anul acesta pentru cifra de afaceri?

Dan Șucu: Este o creştere bună a cifrei de afaceri în clipa de față. Puţin peste aşteptări, câteva procente peste. Speranţa noastră era să ajungem spre 10, însă am depăşit uşor 10 procente. Deocamdată suntem undeva spre 14%. Avem în continuare întreprinderi care funcţionează bine, cu profitabilitate bună, dar si altele care mai sunt încă o gaură neagră. Repoziţionarea de care am vorbit chiar a fost dureroasă pentru toată lumea. Pe cei care erau deja bolnăviori i-a demolat, iar pe cei care erau sănătoşi i-a îmbolnăvit. Între timp s-au făcut bine.