Taxa de primă înmatriculare va fi modificată semnificativ, mai ales pentru maşinile foarte vechi, dar modul de calcul al noii impuneri rămâne necunoscut. Pare mai degrabă o testare a reacţiei publicului, decât o variantă viabilă şi neconflictuală.

După ce fostul ministru de Finanţe, Sebastian Vlădescu, a pus încă o taxă pe maşina românului, noul şef al Ministerului de Finanţe, Varujan Vosganian, se bate cu Comisia Europeană pentru a o menţine, modificând-o pe ici pe colo, prin părţile esenţiale. Fără a oferi un algoritm clar de calcul şi spunând la fiecare conferinţă de presă numai câte o bucăţică din adevărul absolut, Vosganian pare mai degrabă a testa reacţia publicului decât a oferi o variantă viabilă care să îi liniştească atât pe şoferii români, cât şi pe oficialii de la Bruxelles. Anunţului iniţial de modificare a taxei, de acum câteva săptămâni, i-a urmat, după câteva zile, prezentarea unui grafic greu de desluşit, pentru ca săptămâna trecută să fie făcut public un tabel comparativ al cuantumurilor taxei în actuala formă şi în cea propusă guvernului român şi Comisiei Europene.

Cei care sperau că taxa va fi definitiv abandonată, după reacţiile mai mult sau mai puţin dure ale comisarului european Laszlo Kovacs, trebuie să îşi reconsidere poziţia deoarece nici Ministerul Economiei şi Finanţelor (MEF), nici premierul Tăriceanu nu au în plan un astfel de demers. Guvernul a decis numai să scadă taxa auto de primă înmatriculare, prin reducerea cuantumului în funcţie de gradul de vechime a maşinii, şi extinderea de la şase la peste 15 ani a scalei aferente vârstei maşinii. Astfel, „pentru o maşină dotată cu motor Euro 4 şi cu o vechime de peste patru ani, taxa specială va fi redusă la aproximativ jumătate din valoarea actuală“, a declarat Varujan Vosganian odată cu începerea demersurilor pentru schimbarea taxei conform cerinţelor Comisiei Europene. Noua grilă aplică principiul reducerii taxei proporţional cu vechimea autoturismului, având în vedere că durata de viaţă a maşinii scade şi, în consecinţă, perioada în care va polua este mai scurtă. Un alt criteriu îl reprezintă gradul de poluare, taxa fiind direct proporţională cu nivelul de emisii de gaze. Pentru vehiculele dotate cu motoare Euro 5, nu se aplică nicio taxă, iar de la Euro 4 în jos, taxa creşte progresiv. Din varianta prezentată de ministrul Vosganian şi detaliată în tabelul alăturat, rezultă că un autoturism produs în urmă cu patru ani va fi taxat cu o sumă mai mică decât acelaşi model abia ieşit din fabrică.
Deşi aceste cifre date publicităţii de Ministerul de Finanţe sunt doar o propunere, care poate suferi modificări, este demn de observat faptul că noul mod de calcul pare a fi mai reuşit decât cel anterior. Numai cei care doresc maşini foarte vechi sau vehicule cu motoare foarte puternice sunt taxaţi excesiv.

Noua taxă naşte vrajbă

În ciuda faptului că modalitatea de calcul rămâne încă o necunoscută, cifrele prezentate de ministrul Finanţelor pentru Euro 4 şi non-euro i-au nemulţumit atât pe comercianţii de maşini de ocazie, cât şi pe producătorul autohton, Automobile Dacia. Liviu Dobrin, preşedintele consiliului de administraţie al târgului bucureştean Autovit, este unul dintre contestatarii fervenţi ai oricărui tip de taxare a comerţului cu maşini: „În opinia mea, în final, taxa va fi eliminată. Mie îmi este teamă de altceva. Ca nu cumva actualul guvern să pună o taxă complet nepopulară şi discriminatorie, considerând că viitorul Executiv se va descurca cu ea, ei nemaiavând multe şanse de a rămâne la conducerea ţării. Pe sistemul «după noi, potopul». Ceea ce fac ei acum este încă o tergiversare, iar în timpul ăsta banii din taxa lui Vlădescu curg la buget“, ne-a declarat Liviu Dobrin. Constantin Stroe, vicepreşedinte al consiliului de administraţie de la Dacia şi director general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), este chiar mai supărat pe noua turnură luată de taxa specială: „Domnul Vosganian a dorit să stingă conflictul cu Uniunea Europeană, ceea ce este lăudabil, aplicând principiul descreşterii taxei odată cu majorarea vârstei automobilului. Ministrul a vrut să se pună bine şi cu producătorii şi importatorii de maşini Euro 4, păstrând nemajorat cuantumul taxei. Există însă o eroare capitală. Este inadmisibil ca taxa pentru un Euro 4 nou să fie mai mare decât pentru un Euro 4 vechi. Ca unul care am fost consultat de domnul ministru, pot spune că altele au fost datele de plecare pentru modificarea taxei.“ Prin noul sistem, consideră Stroe, va fi descurajat total cumpărătorul de maşini noi. „În opinia mea, cifrele de plecare pentru un Euro 4 second hand sunt prea mici. Ca măsură populistă, sigur că este bine, dar mie mi se pare foarte grav. Trebuia ca taxa pentru un Euro 4 de unu – doi ani să fie mai mare decât cea pentru unul nou şi abia apoi să înceapă să scadă“, afirmă Stroe. 

Situaţie comparativă privind nivelul taxei speciale (Euro)

41-2430-14esential20.jpg

41-2428-14_vladescu_c.jpg«După aderarea la UE, importurile de maşini second hand nu vor fi eliminate. Este nevoie de un set de reguli, aşa cum s-a întâmplat în alte state din UE.»

Sebastian Vlădescu, fost ministru de Finanţe

 

 

 

41-2429-14_vosganian_c.jpg«Pot oferi, deocamdată, numai nivele orientative ale taxei, ele vor fi finalizate după discuţiile pe care le
vom avea la Bruxelles.»

Varujan Vosganian, ministrul Economiei şi Finanţelor