Conform informatiilor puse la dispozitie de firmele de cercetare de piata, vanzarile unor categorii de produse au inregistrat cresteri sau scaderi spectaculoase in prima parte a anului trecut. Vom analiza cateva dintre cele cu evolutii demne de luat in seama.
Astfel, din punct de vedere cantitativ, condimentele, vodca, tigarile, guma de mestecat si margarina au avut vanzari cu 36% – 30% mai mari in intervalul de timp octombrie 2000 – septembrie 2001, fata octombrie 1999 – septembrie 2000. In schimb, produsele zaharoase, produsele de intretinere (creme de fata, demachiante, after shave) si sapunul de toaleta si-au diminuat piata cu 1% – 14% in perioada analizata. Mentionam ca aceste date, furnizate de ACNielsen Romania, se refera numai la reteaua de magazine care practica vanzarea cu amanuntul pentru acasa (retail). Nu au fost monitorizate unitatile angro, cash-and-carry, vanzarile catre institutii si de la tarabele din pietele agroalimentare.
Daca in 2000 consumul de sampoane scazuse cu 30% fata de anul precedent, in 2001 piata acestor produse a cunoscut o impresionanta revenire, recuperand aproape toate procentele pierdute.
Din studiul pe consumator realizat de GfK Romania – Institut de Cercetare de Piata, rezulta ca in prima jumatate a anului 2001, iaurtul de fructe a avut cea mai spectaculoasa evolutie (+33,9%) fata de ianuarie – iunie 2000. Dintre produsele al caror consum cantitativ a scazut in aceeasi perioada amintim: ciocolata tablete
(-10,9%), cafeaua boabe (-20,6%), cafeaua instant (-20,6%), apa minerala (-3,6%), pasta de dinti (-2%), sapunul de toaleta (- 4,8%).
Interesant este ca unele categorii de produse au trend crescator ca volum si descrescator din punct de vedere valoric. Este cazul berii, al cafelei macinate, al detergentilor si produselor de curatat, al sampoanelor sau al condimentelor. Asadar, produse care au beneficiat de puternice campanii promotionale, cu impact la public. Pe de alta parte, un consum valoric diminuat poate avea si o alta explicatie: reorientarea populatiei catre produse mai ieftine.