Piata totala a vinului se ridica la aproximativ 115 milioane USD, din care 80 milioane USD inseamna vinuri din soiuri nobile, iar restul, vinuri din struguri hibrizi direct producatori (HPD). Numai vinurile din prima categorie se vand pe piata organizata, celelalte fiind destinate autoconsumului.
Conform statisticilor BSI 2000/ World Drink Trends 1999, Romania are un consum de circa 9,5 litri alcool pur pe cap de locuitor, respectiv 1,6 litri din bere, 3,1 litri din vin si 4,8 litri din bauturi spirtoase, acesta din urma reprezentand cel mai inalt nivel din Europa!
Industria vinului este intens concurata de cea a berii, sector care a beneficiat de masive investitii straine, cu o puternica expunere promotionala la consumatori. La aceasta, se adauga invazia de bauturi spirtoase ieftine, in special contrafacute si vandute pe piata neagra.
Reducerea suprafetelor viticole plantate cu soiuri superioare (Cabernet Sauvignon, Pinot Noir, Chardonnay, Sauvignon Blanc) constituie doar una din multele probleme ale producatorilor de vinuri. Nedispunand de mijloace financiare pentru inlocuirea plantatiilor de vii HPD, micii producatori privati s-au cantonat in productia pentru autoconsum, in timp ce producatorii organizati nu au suficiente resurse pentru intretinerea in bune conditii a viilor.
Basil Zarnoveanu, presedintele Asociatiei Producatorilor si Exportatorilor de Vinuri din Romania (APEV), trece in revista alte cateva dificultati aparute dupa 1990: structura necorespunzatoare a productiei de vin (numai 14% din vinurile produse sunt „premium”), activitatea nesemnificativa a organismelor de control si reglare a pietei, distributia nespecializata, neprofesionala, ritmul lent de modernizare a tehnologiilor de productie (motiv pentru care numarul societatilor exportatoare este relativ redus), lipsa subventiilor si a sprijinului guvernamental.
Toate acestea nasc intrebarea: detine vinul locul meritat in strategia agricola? Este clar ca nu. Cel putin, deocamdata. In plus, proliferarea falsurilor si a imbuteliatorilor la sticle PET, cererea redusa, determinata de puterea scazuta de cumparare si, asa cum am mentionat deja, de concurenta berii si a spirtoaselor ieftine, lipsa de educatie vinicola a consumatorilor si lipsa specialistilor in vinuri la nivelul comertului au condus la anumite dezechilibre pe aceasta piata.
Una din consecinte este scaderea consumului de la 27 litri/cap de locuitor in 1990, la 18 – 20 litri, in prezent. Anul trecut, consumul intern a fost de 42.000 vagoane de vin, din care 16.000 vagoane vinuri nobile, restul fiind pastrat pentru refacerea stocurilor, invechire, vinoteci etc. Romanii consuma in procent de 80% vinurile albe (Feteasca Alba, Sauvignon, Chardonnay, Pinot Gris, Riesling Italian, Francute – Cotnari), la export fiind preferate vinurile rosii, rose si albe din podgoriile Dealu Mare, Murfatlar, Cotnari, Panciu, Odobesti, Cotesti, Jidvei.
In ceea ce priveste investitiile straine, a caror influenta benefica asupra ofertei romanesti de vinuri se resimte deja, trebuie remarcate societati ca: Vinarte – Italia, SERVE – Franta, Halewood/Cramele Prahova – Anglia, Carl Reh Winery – Germania, Vinterra – Olanda, Chris Wines – Danemarca.
„Ce-i drept, comparativ cu tarile vecine, investitiile straine in viticultura si industria vinului din Romania sunt inca modeste, Bulgaria si, in special, Ungaria dovedindu-se mult mai inspirate in a atrage mari investitori straini, ceea ce s-a tradus si printr-o prezenta mai activa a vinurilor lor pe piata internationala”, precizeaza Basil Zarnoveanu, presedintele APEV.
„Tariile” fac mai multe victime decat vinul
Allied Domecq Spirits and Wine, una din cele mai mari companii producatoare si distribuitoare de bauturi spirtoase din lume, de al carui nume se leaga marci precum Ballantine’s, Teacher’s, Jack Daniel’s, Finlandia Vodka etc., a realizat in urma cu cateva luni un sondaj cu privire la bauturile alcoolice consumate in Europa Centrala si de Est. Rezultatele sondajului releva faptul ca, procentele detinute de bauturile spirtoase sunt mult mai reduse, comparativ cu ratele de penetrare a berii in tarile din regiune. Fiecare tara are bautura sa specifica, de cele mai multe ori, aceasta fiind lider de piata. Astfel, in Polonia, Rusia si Ucraina bautura „traditionala” este vodca, in Cehia si Slovacia, vinul, in Turcia, raki-ul, iar in Romania, asa cum era de asteptat, palinca si tuica sunt „tariile” cele mai apreciate.
Per total, conform cercetarii Allied Domecq, in Europa Centrala si de Est – exceptand berea, mai slab alcoolizata si unanim acceptata in regiune – se consuma, cu precadere, urmatoarele bauturi spirtoase: vin (52%), vinuri efervescente (44%), votca (43%), lichior (20%), brandy/coniac (18%), whisky (13%), rom (13%), palinca/tuica (7%).