Vara nu a fost niciodată un anotimp propice pentru vânzările de maşini. Concediile, lansările puţine de produse noi şi clienţii care îşi cheltuiesc banii în alte scopuri au fost principalele motive invocate de dealeri pentru a justifica scăderea pieţei din perioada iunie-august a fiecărui an. Asta, până anul trecut, când la toate acestea s-a adăugat criza. După ani buni în care comerţul cu maşini a crescut puternic, din vara lui 2008 au început să se vadă primele semne de recul. Scăderea aproape insesizabilă din acel an a continuat cu o adevărată prăbuşire în 2009, pentru ca anul acesta piaţa să se reducă din nou.
Cele doar 29.281 de autoturisme vândute în perioada iunie-august 2010 reprezintă un minim istoric şi, chiar dacă luna iunie a fost cea mai bună a acestui an pentru comercianţi (13.892 unităţi), acesta nu a fost decât un efect al anunţatei majorări a TVA. În iulie şi august, vânzările nu au mai depăşit 8.500 de unităţi. Mai mult chiar, vânzările din perioada amintită, coroborate cu evoluţia pieţei la finalul fiecărui an, arată destul de clar că în 2010 nu va putea fi atins nici măcar pragul de anul trecut, când erau comercializate 130.000 de autoturisme. Mai degrabă vom asista la împlinirea prognozelor pesimiste ale unor dealeri şi importatori, care spuneau, încă de la începutul anului, că piaţa se va plasa sub plafonul de 100.000 de unităţi.
Clienţii preferă utilitatea
231-57862-16_redlight_shutterstock_39.jpgOdată cu reducerea achizi­ţiilor de maşini se manifestă şi o tendinţă de reorientare a clienţilor de la autoturismele de statut către cele utile, care îndeplinesc sarcina pentru care sunt cumpărate fără a avea dimensiuni excesive sau dotări suplimentare mai mult sau mai puţin necesare. Astfel, se remarcă o creştere a cotei de piaţă deţinute de maşinile din segmentul B, care are ca modele reprezentative Dacia Logan, Ford Fiesta sau Renault Symbol, în detrimentul claselor C (Skoda Octavia, Opel Astra, Volkswagen Golf) şi D (Volkswagen Passat, Opel Insignia, Ford Mondeo). Surprinzător, a crescut şi ponderea segmentului de lux (clasa F) în piaţă. E drept că doar de la 0,12% la 0,13%. O parte mai mare din piaţă deţine în acest an şi clasa monovolumelor (Peugeot 3008, Citroën Xsara Picasso, Ford C-Max). Dar avansul cel mai important în privinţa părţii din piaţă deţinute îl înregistrează segmentul SUV-urilor. Acesta a crescut de la 7,52%, în 2009, la 10%, în acest an. Motivul principal nu mai este însă apetenţa clienţilor pentru maşinile cu capacităţi off-road, ci demararea livrărilor Duster de către producătorul autohton Dacia.
Dacia, Skoda şi Volkswagen, pe podium
Clasamentul înmatriculărilor din acest an, mult mai exact în privinţa tendinţelor imprimate de clienţi în piaţă, faţă de cel al vânzărilor nu diferă foarte mult de cel din 2009. Există însă şi aici câteva evoluţii interesante. În timp ce liderul absolut, Dacia, şi-a majorat cota de piaţă de la 31,09% la 33,39%, Skoda a revenit pe poziţia a doua deţinută în 2008, depăşind Volkswagen. Renault se menţine pe poziţia a patra, iar Ford încheie plutonul primelor cinci clasate. Numai că, în timp ce Skoda, Volkswagen şi Renault şi-au majorat cota de piaţă, Ford a înregistrat un recul destul de important, de la 6,18%, în 2009, la 5,95%, în acest an. Şi clasamentul modelelor este dominat de Dacia cu modelele sale Logan (atât berlină, cât şi break) şi, mai nou, Duster. Ultima treaptă a podiumului este ocupată de Renault Symbol, urmat de Skoda Octavia şi Ford Fiesta.
Importatorii români se aşteaptă la o toamnă dificilă, al cărei principal punct de suspans este finalul programului „Rabla“. Cele peste 20.000 de tichete încă disponibile la unităţile REMAT, la care se adaugă mai bine de 15.000 de vouchere eliberate, dar încă neutilizate, pot imprima un trend ascendent pieţei, însă totul depinde de fondurile pe care le mai au la dispoziţie clienţii pentru a acoperi diferenţa necesară achiziţionării unui nou autoturism.
Cert este că, pentru puţinii potenţiali clienţi se vor duce lupte crâncene între comercianţii de vehicule, în special ai celor cu preţuri reduse.
231-57863-16_grafic1_39.jpgTrei ani de regres
Între 2005 şi 2007, vânzările din anotimpul cald au crescut constant. Din 2008 însă, trendul s-a inversat, iar reculul nu pare a avea sfârşit.
231-57864-capital_16.jpg