Potrivit SIPRI, cei mai mari 100 de producători mondiali de armament au înregistrat în 2016 vânzări totale de 374,8 miliarde de dolari, cu 1,9% mai mari decât în 2015. SIPRI a precizat că a avut loc o creştere considerabilă a vânzărilor producătorilor de armament din SUA precum şi o creştere a companiilor americane de servicii militare incluse în top 100 alcătuit de SIPRI.

Din cele 100 de companii globale de armament, 63 au sediul în SUA şi Europa Occidentală. Aceste firme au fost responsabile pentru 82% din vânzările globale de armament în 2016.

"Cu o valoare combinată de 217,2 miliarde de dolari, vânzările de armament ale companiilor americane incluse în SIPRI Top 100 au crescut cu 4% în 2016", subliniază Institutul Internaţional de Cercetări asupra Păcii, care precizează că această creştere se datorează atât creşterii operaţiunilor militare externe ale SUA cât şi achiziţionării de sisteme complexe de armament de către alte ţări.

Potrivit SIPRI, Lockheed Martin şi-a păstrat poziţia de cel mai mare producător mondial de armament, cu vânzări de 40,8 miliarde de dolari în 2016, în creştere cu peste 10% comparativ cu 2015. Urmează rivalul american Boeing, cu vânzări de 29,5 miliarde de dolari, în timp ce un alt grup american, Raytheon, a trecut în faţa producătorului britanic BAE Systems ocupând locul al treilea cu vânzări de 22,9 miliarde de dolari.

Primii 10 producători mondiali de armament, toţi cu sediul în SUA sau Vestul Europei, au fost responsabili pentru jumătate din vânzările globale în 2016. Vânzările firmelor cu sediul în Vestul Europei au rămas stabile la 91,6 miliarde de dolari. Firmele ruseşti au fost responsabile pentru 7,1% din vânzările totale. Cel mai important vânzător de armament din Rusia a fost United Aircraft Corporation, cu 5,2 miliarde de dolari, care ocupă locul 13 în clasamentul global, în creştere cu patru poziţii comparativ cu 2015. În total, cele 10 firme ruseşti incluse în SIPRI Top 100 au realizat vânzări combinate de 26,6 miliarde de dolari, în creştere cu 3,8% comparativ cu 2015.

Pe lângă producătorii tradiţionali de armament, Institutul Internaţional de Cercetări asupra Păcii susţin că au apărut şi "producători emergenţi" printre care se numără companiile din Brazilia, India, Turcia şi Coreea de Sud, aceştia din urmă fiind câştigători la această categorie în condiţiile în care vânzările lor au crescut cu 20,6%, până la 8,4 miliarde de dolari ca urmare a tensiunilor din peninsula Coreeană.

În schimb, vânzările combinate ale producătorilor de armament din Australia, Israel, Japonia, Polonia, Singapore şi Ucraina au scăzut cu 1,2% în 2016, în principal ca urmare al unui declin de 6,4% al vânzărilor companiilor japoneze.


Te-ar putea interesa și: