Vânzările de mașini din Marea Britanie au ajuns la cel mai mic nivel din ultimii 30 de ani în 2022

Cinci luni de creștere consecutivă la sfârșitul anului nu au putut împiedica vânzările de autoturisme noi din Marea Britanie să scadă la cel mai scăzut nivel din ultimii 30 de ani, potrivit cifrelor pentru anul 2022 care tocmai au fost publicate de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT).

Scăderea, pusă în principal pe seama penuriei din lanțul de aprovizionare, în special a semiconductoarelor, a lăsat vânzările totale la 1,61 milioane de unități, cu 2,0% mai mici decât nivelurile din 2021 afectate de Covid și cu aproximativ 700.000 mai mici decât cifra din 2019, cel mai recent an „normal”.

În ciuda slăbiciunii întregului an, Mike Hawes, CEO al SMMT, a dezvăluit o îmbunătățire cu 18% a vânzărilor din decembrie (care au totalizat 181.000 de mașini). Acesta a fost cel mai recent câștig dintr-o tendință despre care SMMT crede că va duce la o îmbunătățire cu 15% a vânzărilor în 2023, până la aproximativ 1,8 milioane de vehicule. Cele 190.000 de vehicule în plus vor valora aproximativ 8,4 miliarde de lire sterline, estimează aceasta. În ciuda dificultăților din 2022, Marea Britanie și-a recâștigat totuși poziția tradițională de a doua piață auto din Europa, după Germania, poziție pe care a cedat-o Franței.

Piața auto ar urma să contracareze o tendință descendentă

Directorul executiv al SMMT, Mike Hawes, consideră că, în ciuda avertismentelor recente de slăbire a cererii în alte sectoare de consum, îmbunătățirea lentă a pieței auto în ceea ce privește disponibilitatea componentelor și, prin urmare, a livrărilor de vehicule, combinată cu o cerere continuă din partea cumpărătorilor nerăbdători, ar trebui să permită pieței auto să contracareze o tendință descendentă deja stabilită pentru alte bunuri de consum.

În cursul anului 2022, penuria de componente i-a determinat pe producătorii auto să acorde prioritate livrărilor de vehicule cu emisii zero (mai scumpe). Vehiculele electrice cu baterii (BEV) au reprezentat 16,6% din vânzările pe întregul an, ceea ce le-a trimis pentru prima dată peste volumul diesel din Marea Britanie. Hibrizii cu priză la priză (PHEV) au reprezentat doar 6,3% din vânzări, în scădere față de anul precedent, dar hibrizii mai convenționali (HEV) au crescut și ei în popularitate pentru a obține o cotă de piață de 11,6%.

Ca urmare, nivelul mediu de CO2 pentru mașinile noi din Marea Britanie a scăzut cu 6,9%, ajungând la 111,4g/km, cea mai mică valoare înregistrată vreodată.

Preferința tot mai mare a pieței pentru BEV-uri a fost demonstrată cel mai bine în decembrie, când ponderea acestora în totalul vânzărilor a crescut la 32,9%, fiind amplificată de sosirea unei livrări importante de la Tesla. Tesla Model Y și Tesla Model 3 au ocupat prima și a doua poziție în clasamentul vânzărilor de BEV-uri din Marea Britanie, Model Y bătând în cuie poziția a treia, în urma lui Nissan Qashqai și Vauxhall Corsa.

O creștere lentă a infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice din Regatul Unit

Mike Hawes a atras din nou atenția asupra creșterii lente a infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice din Regatul Unit, subliniind că, pentru ca obiectivul mai mic al guvernului de 300.000 de puncte de încărcare publice să fie atins până în 2030 (inițial se vorbea de o nevoie de 300.000 până la 700.000 de puncte de încărcare), ar trebui să fie aduse cel puțin 100 de puncte noi zilnic până în 2030. În prezent, cifra este de 29 de puncte.

De asemenea, acesta a subliniat că este în continuare necesar să se convingă cumpărătorii de automobile private de necesitatea de a adopta electrificarea. În timp ce cumpărătorii privați au fost responsabili pentru aproximativ jumătate din achizițiile de mașini noi din 2022, cumpărătorii din mediul de afaceri și flotele au fost responsabili pentru aproape 75% din creșterea volumului.

„Realizarea tranziției pieței la scara și viteza necesare pentru a atinge obiectivele privind schimbările climatice va necesita măsuri pentru a încuraja mai mulți cumpărători privați să treacă la electricitate”, a spus el.

Accelerarea mandatului privind vehiculele cu emisii zero

SMMT s-a folosit de anunțul de astăzi pentru a solicita guvernului să accelereze mandatul său mult promis privind vehiculele cu emisii zero, care are ca scop să concretizeze multe dintre detaliile, excepțiile, sancțiunile și detaliile de conformitate care se vor aplica vânzării și utilizării BEV-urilor după 2024. Încă nu au fost dezvăluite detalii despre acest document cheie, iar experții informați spun că acestea ar putea fi disponibile abia la jumătatea anului.

„Inovația și angajamentul producătorilor au ajutat vehiculele electrice să devină al doilea cel mai popular tip de mașină din Marea Britanie”, a declarat Mike Hawes, CEO al companiei. „Cu toate acestea, pentru o națiune care își propune să devină lider în domeniul mobilității electrice, acest lucru trebuie să fie însoțit de politici și investiții care să elimine incertitudinea consumatorilor în ceea ce privește schimbarea, nu în ultimul rând în ceea ce privește locul în care șoferii își pot încărca vehiculele, scrie Autocar.