În primul trimestru al acestui an, au fost înmatriculate în România doar 31.439 de autoturisme second-hand, cu aproape 4.000 mai puține decât în aceeași perioadă a anului trecut și doar o treime din totalul înmatriculărilor de astfel de vehicule înregistrat în primele trei luni ale anului 2009.
Motivele sunt deja cunoscute: taxa pe poluare majorată, prețurile în creștere ale combustibililor și scăderea veniturilor populației. Interesant este însă că, spre deosebire de primul trimestru al lui 2010, când scăderea accelerată a înmatriculărilor de mașini de ocazie era însoțită de o prăbușire a pieței de autoturisme noi, în acest an, în timp ce piața ­se­cond-hand scade, înmatriculările de mașini noi sunt în ușoară creștere.
Conform dealerilor de mașini noi și de ocazie, acesta este un efect direct al actualului sistem de calcul al taxei pe poluare, care face nerentabilă achiziționarea unui vehicul second-hand din import.
Cât privește mărcile preferate, puținii români care mai cumpără mașini de ocazie rămân consecvenți: vor mașini germane. Astfel, cele mai căutate mașini second-hand aparțin mărcii Volkswagen, urmată de Opel.
Prețurile scad încet, dar sigur
Conform unui studiu realizat recent de Daedalus și Auto.ro, prețul mediu al mașinilor de ocazie a scăzut în 2010 cu 12% față de anul anterior. Iar tendința  observată anul trecut continuă și în 2011. Astfel, luând drept exemplu un Volkswagen Golf fabricat în 2005, care a parcurs deja 100.000 de kilometri, una dintre cele mai căutate mașini de pe piața ­second-hand, se poate observa că  prețul a scăzut de la circa 8.400 de euro, în primăvara lui 2009, la 6.930 de euro, în aprilie 2010, ajungând în aceeași lună a anului în curs la doar 6.205 euro. Desigur, în calculul realizat de Bursa Auto Index este inclusă și devalorizarea vehiculului, însă trendul este destul de clar.

De altfel, chiar și dealerii de mașini de ocazie recunosc că este tot mai greu și mai puțin rentabil să vinzi mașini de ocazie, mai ales dacă acestea nu sunt înmatriculate în România. În privința celor deja înmatriculate, piața a fost pu­ternic influențată în ultima perioadă de numărul mare de mașini scos la vânzare de firmele de leasing, mașini recuperate de la cei care nu și-au mai permis să plătească ratele. Conform dealerilor auto, este foarte greu de estimat în acest moment cum va evolua piața mașinilor de ocazie, mai ales acum, când este posibil ca ta­xa pe poluare să fie din nou modificată în urma recentei decizii a CJUE.