«Un vis scurt și intens, un vis frumos, din care nu vrei să te mai trezești dimineața, pe care ți-l aduci aminte pe jumătate când deschizi ochii și, cumva, ai vrea să se repete», caracterizează Adina Cîrstea experiența trăită pentru prima oară când a jucat într-un film. Despre „Alt Love Building“ este vorba, unul dintre proiectele școlii „Actoriedefilm.ro“. Inițiată în urmă cu patru ani de actorii Dragoș Bucur, Dorian Boguță și Alexandru Papadopol, școala s-a dovedit a fi o oportunitate pentru mulți tineri actori aflați la început. „Cursurile m-au pregătit pentru experiența de pe platou și mi-au dat încredere în fața camerelor. Iar filmările în sine m-au convins că actoria de film este mai mult decât o meserie… este, poate, cel mai frumos mod de a trăi“, mai spune Adina, care nu a mai studiat actoria înainte de aceste cursuri. „Alt Love Building“, cu premiera anul acesta, în decembrie, este o continuare a „Love Building“, filmul de debut în lung metraj al regizoarei Iulia Rugină. Acesta aduce în prim-plan 23 de actori absolvenți ai școlii.

„Cred că aceste filme, cu care se finalizează cursurile noastre, sunt cel mai mare atuu. Să ajungi să joci într-un film lansat în cinema este, după părerea noastră, o experiență perfectă pentru un actor la început de drum. «Love building» a fost, cred, cel mai bun film românesc independent din punct de vedere al încasărilor și al numărului de spectatori“, punctează Dragoș Bucur. Cu o mențiune: «Actoriedefilm.ro» este și casă de producție, cu două lung metraje și 13 scurt metraje, unele premiate la festivaluri internaționale.

Nevoia de a face film în România

Școala a apărut ca o necesitate pentru absolvenții universităților de profil, unde secțiunea „actorie de film“ aproape că lipsește. Nu este de mirare: ani de zile, nu a existat în România o producție de filme care să determine dezvoltarea acestei specializări în învățământul de stat. Cu paranteza că, în România, un actor trebuie să fie disponibil pentru aproape orice: teatru, film, publicitate, mimă, petreceri pentru copii. „Există, de fapt, ore de artă a actorului de film la UNATC, dar nu suficient de dezvoltate. Iar un tânăr, care vrea să facă această meserie, are nevoie de pregătire pentru a fi apt pentru nebunia pe care o întâlnește pe platoul de filmare“, oferă Bucur un detaliu.

Cu alte cuvinte, ce înseamnă o zi de filmare? Ei bine, te trezești la 5:30, iar la 7:30 ești pe platou. Apoi, ai o oră să te pregătești, cu tot ce înseamnă machiaj, costum. Evident, textul trebuie să-l știi. Ajungi pe platou și ai de filmat, până seara, trei secvențe: una de la sfârșitul filmului, una de la început și una de la mijloc. Sunt situații în care faci de 20-30 de ori același lucru, pentru că așa vrea regizorul: plângi de 20 de ori, râzi de 20 de ori. „Este o profesie, sunt niște reguli“, subliniază Dragoș Bucur. Practic, nu este suficient să fii natural o singură dată, ci de zeci de ori la rând, în fața camerei de filmat.

În acest context, în ultimii ani, foarte mulți actori și regizori cunoscuți și-au deschis școli în care pregătesc atât actori profesioniști, cât și amatori (persoane care au ajuns la 30 – 35 de ani și care și-au dorit toată viața să facă film).

„Aceste cursuri nu se adresează doar absolvenților unei facultăți de profil sau celor care au legătură cu televiziunea – printre cursanții noștri s-au aflat și Iulia Vântur, Răzvan Simion sau Malvina Cervenschi -, ci unui public larg“, spune și Dorian Boguță. Acum, cei trei actori antreprenori se află în plin proces de înscriere și selecție a cursanților pentru următoarea etapă de pregătire, care începe pe 27 octombrie și va dura șase luni. Costurile sunt de 300 – 350 euro pe lună, în funcție de modalitatea de plată a fiecărui cursant. Mai departe, Dragoș Bucur, Dorian Boguță și Alexandru Papadopol au în plan un al treilea lung metraj, în colaborare cu regizorul Paul Negoescu, proiect pentru care se strâng încă fonduri. „Un film mic în România costă aprox. 300.000 euro, unul decent aprox. 600.000 euro, iar unul mare peste un milion de euro. Noi am făcut «Love Building» cu mai puțin de 20.000 de euro. Finanțările sunt greu de obținut și, de cele mai multe ori, se bazează pe creditele CNC, completate apoi din coproducții, banii proveniți din taxe din publicitate, sponsori, product placement sau fonduri internaționale“, conchide Dragoș Bucur.

Citat: ”În România nu există industrie de film și probabil, de aceea nu se justifică prezența unor cursuri specializate în învățământul de stat” – Dragoș Bucur, actor